„În vremea aceea, mergând Iisus pe cale, a zis cineva către El: Te voi însoți oriunde Te vei duce. Și i-a zis Iisus: Vulpile au vizuini și păsările cerului cuiburi; dar Fiul Omului nu are unde să-Și plece
Biblia - verset cu verset: Noe nu a păcătuit din cauza neînfrânării, ci din neştiinţă
Facerea 9, 21: „A băut vin şi, îmbătându-se, s-a dezvelit în cortul său.“
„Cum de Noe, om drept, s-a îmbătat?“, este o întrebare pe care o adresează părintele Serafim Rose comentariul său la Cartea Facerii - în lucrarea „Cartea Facerii, Crearea lumii şi omul începuturilor“ - şi pe care, de altfel, o poate adresa orice om care studiază Sfânta Scriptură. Răspunsul îl regăsim măcar în două surse patristice, pe care le enumerăm aici. Sfântul Efrem Sirul spune că, din cauza potopului, Noe nu băuse vin de mulţi ani, iar Sfântul Ioan Gură de Aur sugerează chiar că, înainte de potop, nici nu se bea vin, Noe fiind primul viticultor, el necunoscând puterea vinului. „Când auzim că dreptul Noe, omul cel desăvârşit, omul care a primit mărturia cea de sus, a băut şi s-a îmbătat, cum să nu ne silim noi să fugim cu toată puterea de vătămare a beţiei, noi care suntem cufundaţi în atât de multe păcate? Cu toate că nu-i acelaşi lucru să fie prins dreptul Noe de această patimă şi să cădem noi în ea! Că multe fapte mari a făcut Noe, ca să merite iertare dreptul acesta! Nu spun aceasta ca să scuz beţia, ci ca să arăt că dreptul Noe n-a păcătuit din pricina neînfrânării, ci, mai degrabă, din neştiinţă. (...) Noe, însă, a fost un om căruia îi plăcea să lucreze pământul; poate că a gustat din rodul viţei, a zdrobit strugurii, a făcut vin şi a băut. Dar pentru că nici el nu gustase până atunci vin şi nici nu văzuse pe altul bând, de aceea nu ştia cât vin trebuie să bea şi nici cum se cuvine să bea; aşa că, din neştiinţă s-a îmbătat“, spune Sfântul Ioan Gură de Aur. Din acest verset s-au putut extrage şi învăţământe morale. Astfel, Sfântul Clement Alexandrinul, în „Pedagogul“, scrie că „truda nesomnului, vărsăturile şi durerile de stomac sunt cu omul nesăţios“ (Înţ. Sir. 26, 9). Pentru aceasta s-a scris în Scriptură despre îmbătarea lui Noe, ca să ne păzim mai ales de beţie; prin Noe avem amintită în Scriptură o pildă vădită de cădere, din pricina căreia cei care au acoperit ruşinea beţiei au fost lăudaţi de Domnul. Scriptura, cuprizând foarte pe scurt, într-un cuvânt, pe toate, zice: „Pentru omul cu bună creştere îi este de ajuns puţin vin; şi în patul său se va odihni“ (Înţ. Sir. 32, 21). Versetul de faţă ne prezintă şi un detaliu care cu uşurinţă poate trece cu vederea, însă esenţial pentru modul de viaţă al supravieţuitorilor marelui diluviu, şi anume că Noe locuieşte „în cort“, fapt ce indică modul de viaţă nomad pe care îl duceau oamenii în vremurile imediate potopului.