Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Biblia - verset cu verset: O răzvrătire firească: lupta împotriva păcatului

Biblia - verset cu verset: O răzvrătire firească: lupta împotriva păcatului

Un articol de: Lucian Apopei - 09 Septembrie 2009

Facerea 14, 4: „Doisprezece ani stătuseră ei în robia lui Kedarlaomer, iar în anul al treisprezecelea s-au răzvrătit.“

Fragmentul biblic de mai sus confirmă încă o dată caracterul istoric al Sfintei Scripturi. Autorul biblic pare a stăpâni foarte bine aceste noţiuni pe care le relatează cu o acurateţe uimitoare, constituind o unicitate în privinţa izvoarelor păstrate care descriu acele vremuri îndepărtate. Este şi cazul personajului amintit, Kedarlaomer, pe care nu-l regăsim în nici un izvor extra biblic. Împărat al Elamului, el a devenit şi căpetenie a coaliţiei împăraţilor, asta şi prin prisma faptului că ţara pe care o conducea se constituia într-o mare putere mesopotamiană pe vremea patriarhului Avraam. Numele său este unul compus şi înseamnă „slujitor al (zeiţei) Lagamar“. Trebuie precizat că numele mai multor regi elamiţi încep cu cuvântul kudur, „slujitor“, precum Kudur-Mabuk, Kudur-Nachunte şi Kudur-Ellil. A doua parte din Chedorlaomer este transliterarea ebraică a numelui zeiţei elamite Lagamar. Toate acestea denotă caracterul politeist al neamului elamit care va intra în contact, după cum vom vedea, cu patriarhul Avraam şi cu „armata“ sa de slujitori, „oamenii săi de casă“ (versetul 14). Cei doisprezece ani, cât au stat popoarele situate în valea Sidim în robie, nu pot fi evidenţiaţi ca reprezentând o perioadă simbolică, această situaţie ţinând doar de o realitate istorică şi înţeleasă ca atare. Faptul că popoarele înrobite s-au răzvrătit după această perioadă poate fi înţeles ca un apel la libertate pe care o naţiune îl face dând glas firii cu care, individual, fiecare om a fost înzestrat la naştere. În sens spiritual, robia este privită ca o dependenţă de păcat.