Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Biblia - verset cu verset: „Toate câte se fac prin pronie sunt în chipul cel mai bun şi cel mai vrednic de Dumnezeu“

Biblia - verset cu verset: „Toate câte se fac prin pronie sunt în chipul cel mai bun şi cel mai vrednic de Dumnezeu“

Un articol de: Lucian Apopei - 04 Feb 2009

Facerea 9, 8: „Şi a mai grăit Dumnezeu cu Noe şi cu fiii lui, care erau cu el, şi a zis:“

Fiind plini de virtuţi şi drepţi în credinţă înaintea lui Dumnezeu, cei din famila lui Noe se învrednicesc de a asculta glasul Creatorului: „Şi a mai grăit Dumnezeu cu Noe şi cu fiii lui...“. După ce au fost salvaţi de la pieire la potop, Dumnezeu nu i-a abandonat, ci le-a dat poruncă pentru interzicerea înmulţirii răului în favoarea răspândirii lor pe pământ împreună cu binele şi înţelepciunea ce le purtau prin natura firii umane. „Începutul înţelepciunii este a fi destul de înţelept spre a deosebi şi a voi mai bine decât înţelepciunea cea joasă, pământească şi deşartă, pe cea cu adevărat folositoare, cerească şi duhovnicească, cea care vine de la Dumnezeu şi duce la El şi care îi face pe potrivă lui Dumnezeu pe cei ce o dobândesc“, ne spune Sfântul Grigorie Palama. Cu alte cuvinte, „Domnul e ascuns în poruncile Sale. Şi cei ce-L caută pe El, Îl găsesc pe măsura împlinirii lor“, după cum aflăm din cuprinsul Filocaliei. Or, ascultarea poruncilor dumnezeieşti - atâtea câte erau ele în perioada lui Noe - a făcut din membrii familiei sale oameni vrednici de a ajunge la cunoştinţa existenţei lui Dumnezeu care va încheia chiar şi un legământ cu ei, după cum se va vedea în versetul următor. „Dumnezeu însă nu ne-a lăsat în completă neştiinţă, deoarece cunoştinţa existenţei lui Dumnezeu este însămânţată de El în chip firesc în toţi oamenii. Pe lângă aceasta, însăşi creaţia, conservarea şi guvernarea acesteia vestesc măreţia firii dumnezeieşti“, spune Sfântul Ioan Damaschinul.

Această situaţie descrisă până acum este definită de teologie ca pronie. Sfântul Ioan Damaschinul spune despre pronie în „Dogmatica“ sa că reprezintă „grija pe care o are Dumnezeu de existenţe“, adică „voinţa lui Dumnezeu, în virtutea căreia toate existenţele primesc conducerea potrivită. Dar dacă pronia este voinţa lui Dumnezeu, este necesar ca, potrivit dreptei raţiuni, toate câte se fac prin pronie să fie făcute în chipul cel mai bun şi cel mai vrednic de Dumnezeu, în aşa fel încât nu poate să se facă ceva mai bun. Este necesar ca acelaşi să fie şi creator al existenţelor, şi proniator“.