„În vremea aceea a ales Domnul alți șaptezeci (și doi) de ucenici și i-a trimis câte doi, înaintea feței Sale, în fiecare cetate și loc unde Însuși avea să vină. Și zicea către ei: Secerișul este
Cântările Ortodoxiei: „Hristos se naşte, slăviţi-L!“
Dis de dimineaţă, în ziua sărbătorii Naşterii Domnului, prăznuirea începe cu Utrenia; în cadrul acesteia credincioşii aflaţi în biserică vor auzi îndemnurile "Toată suflarea să laude pre Domnul… lăudaţi pre Domnul din ceruri…" pentru că "Astăzi toate se umplu de bucurie, Hristos născându-Se din Fecioară"; urmează mai apoi, la vremea ei, Catavasia Naşterii Domnului, denumirea acestui fel de cântare provenind din limba greacă şi însemnând coborârea sau venirea cântăreţilor în mijlocul bisericii, între credincioşi, tradiţie care se mai păstrează astăzi numai în unele mănăstiri; în conţinutul catavasiei, bucuria sărbătorii îşi face foarte simţită prezenţa: "Hristos se naşte, slăviţi-L! Hristos din ceruri, întâmpinaţi-L! Hristos pe pământ, înălţaţi-vă! Cântaţi Domnului tot pământul şi cu veselie lăudaţi-L popoare, că S-a preslăvit!"; tot în acest context vom afla şi condacul, adică un scurt rezumat: "Fecioara astăzi pe Cel mai presus de fire naşte şi pământul peştera Celui neapropiat aduce; îngerii cu păstorii măresc, iar magii cu steaua călătoresc; că pentru noi S-a născut Prunc tânăr, Dumnezeu Cel mai înainte de veci"; ca o încununare a acestor cântări vom afla irmosul, care se traduce "versul cel dintâi": "Taină străină văd şi preamărită, cer fiind peştera, scaun de heruvimi Fecioara, ieslea sălăşluirea întru care S-a culcat Cel neîncăput, pe Care lăudându-L, Îl slăvim".
În cadrul Sfintei Liturghii din ziua marelui praznic al Naşterii Domnului, spre deosebire de sărbătorile sau duminicile de peste an, slujitorii, precum şi corul împreună cu toţi credincioşii din biserică vor cânta: "Mântuieşte-ne pre noi, Fiul lui Dumnezeu Cel ce Te-ai născut din Fecioară; pe noi cei ce-Ţi cântăm: Aliluia". A doua zi de prăznuire este închinată celei prin care s-a mijlocit minunea Întrupării şi a Naşterii, şi anume Fecioarei Maria, de aceea vom afla scris în calendar Soborul Maicii Domnului, adică adunare la rugăciune pentru a o sărbători cum se cuvine cu alte frumoase cântări bisericeşti cuprinse în rânduiala cultului. Toate aceste imne, pline de învăţături teologice, înfrumuseţează şi îmbogăţesc spiritual cultul, dar şi pe credincioşii care le ascultă, atât prin profunzimea conţinutului, cât şi prin melodicitatea lor aparte şi mai ales plină de bucurie, reflectată în ritm şi armonie.