„Zis-a Domnul: Precum a fost în zilele lui Noe, tot așa va fi și în zilele Fiului Omului: mâncau, beau, se însurau, se măritau, până în ziua când a intrat Noe în corabie și a venit potopul și i-a nimicit
Dicţionar liturgic
- acribie: ( - acrivis = exact) corectitudine în redactarea unor scrieri; privitor la viaţa bisericească, acribie înseamnă aplicarea cu stricteţe a legiuirilor bisericeşti, a canoanelor pentru respectarea dogmei şi a Tradiţiei Bisericii.
Acribia este şi o cerinţă necesară în studiul teologiei, acolo unde Revelaţia dumnezeiască şi dogmele credinţei drepte trebuie studiate şi exprimate coerent, clar şi în conformitate cu învăţăturile Sinoadelor Ecumenice; - agapă: ( - agapao = a iubi) adică masa dragostei. În Biserica primară (mai ales în veacul I), după slujba religioasă a Sfintei Euharistii, toţi creştinii care luau parte la slujbă se reuneau la o masă comună, fie săraci, fie bogaţi, la care mâncarea era adusă, de obicei, de cei mai înstăriţi. Aceste mese frăţeşti se numeau agape şi erau servite la început chiar de Sfinţii Apostoli, dar cu timpul, numărul participanţilor crescând, ele au fost servite de ucenicii Apostolilor, acestora rămânându-le doar sarcina de a predica şi a săvârşi serviciul divin. Au fost aleşi atunci primii şapte diaconi ai Bisericii creştine a căror sarcină era organizarea şi buna desfăşurare a agapelor atât pe plan material, cât şi spiritual (Faptele Apostolilor, capitolul 6). Agapele, aceste mese frăţeşti practicate în primele comunităţi creştine, aveau loc fie în tinda bisericilor, fie în case particulare. Degenerând cu timpul, agapele au fost combătute de unii scriitori şi părinţi bisericeşti (Grigorie de Nazianz, Augustin, Tertulian, precum şi de Sinodul din Laodiceea ş.a.) până când au fost desfiinţate (Sinod al VI-lea Ecumenic, 680-681). Azi, agapă se numeşte o masă de prieteni. O reminiscenţă a agapelor se păstrează în anafura care se împarte credincioşilor în biserică, la sfârşitul Sfintei Liturghii. (pr. asist. dr. Ioan Valentin ISTRATI)