Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Dicţionar liturgic

Dicţionar liturgic

Data: 27 August 2009

- acribie: ( - acrivis = exact) corectitudine în redactarea unor scrieri; privitor la viaţa bisericească, acribie înseamnă aplicarea cu stricteţe a legiuirilor bisericeşti, a canoanelor pentru respectarea dogmei şi a Tradiţiei Bisericii.

Acribia este şi o cerinţă necesară în studiul teologiei, acolo unde Revelaţia dumnezeiască şi dogmele credinţei drepte trebuie studiate şi exprimate coerent, clar şi în conformitate cu învăţăturile Sinoadelor Ecumenice;

- agapă: ( - agapao = a iubi) adică masa dragostei. În Biserica primară (mai ales în veacul I), după slujba religioasă a Sfintei Euharistii, toţi creştinii care luau parte la slujbă se reuneau la o masă comună, fie săraci, fie bogaţi, la care mâncarea era adusă, de obicei, de cei mai înstăriţi. Aceste mese frăţeşti se numeau agape şi erau servite la început chiar de Sfinţii Apostoli, dar cu timpul, numărul participanţilor crescând, ele au fost servite de ucenicii Apostolilor, acestora rămânându-le doar sarcina de a predica şi a săvârşi serviciul divin. Au fost aleşi atunci primii şapte diaconi ai Bisericii creştine a căror sarcină era organizarea şi buna desfăşurare a agapelor atât pe plan material, cât şi spiritual (Faptele Apostolilor, capitolul 6). Agapele, aceste mese frăţeşti practicate în primele comunităţi creştine, aveau loc fie în tinda bisericilor, fie în case particulare. Degenerând cu timpul, agapele au fost combătute de unii scriitori şi părinţi bisericeşti (Grigorie de Nazianz, Augustin, Tertulian, precum şi de Sinodul din Laodiceea ş.a.) până când au fost desfiinţate (Sinod al VI-lea Ecumenic, 680-681). Azi, agapă se numeşte o masă de prieteni. O reminiscenţă a agapelor se păstrează în anafura care se împarte credincioşilor în biserică, la sfârşitul Sfintei Liturghii. (pr. asist. dr. Ioan Valentin ISTRATI)