Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Dicţionar liturgic

Dicţionar liturgic

Data: 30 Iunie 2009

- Imnul heruvic sau Heruvicul ( Heruvikos) este imnul care se cântă de cântăreţ şi de credincioşi, în prima parte a Liturghiei credincioşilor, înainte de ieşirea cu Darurile (Vohodul mare). Când preotul citeşte în taină Rugăciunea a doua pentru credincioşi, pe care o încheie cu ecfonisul „Ca sub stăpânirea Ta, totdeauna fiind păziţi...“, la strană începe cântarea Heruvicului (care trebuie cântată foarte rar, papadic).

În timpul acestei cântări, preotul citeşte în taină Rugăciunea din timpul cântării heruvimice („Nimeni din cei legaţi cu pofte trupeşti...“), după care zice şi el încet, de trei ori, Imnul heruvimic („Noi care pe heruvimi cu taină închipuim...“). Terminându-se cântarea Heruvicului, preotul iese cu Cinstitele Daruri.

Imnul heruvic are un sens mistic, pe care îl exprimă chiar textul său. Credincioşii închipuie acum, în mod tainic, pe heruvimii din ceruri, deoarece, ca şi aceştia, se pregătesc să primească pe „Împăratul tuturor“, Care va apărea la Vohod sub forma Cinstitelor Daruri şi Căruia I se cântă „Aleluia!“, credincioşii fiind îndemnaţi prin Heruvic ca „toată grija cea lumească acum să o lepădăm...“ pentru a-L întâmpina cu cinstea cuvenită. La aceasta se adaugă şi cădirea din timpul Heruvicului. Acest imn s-a consacrat în rânduiala Sfintei Liturghii în secolul al VI-lea (574), printr-un decret al împăratului bizantin Iustin al II-lea, înlocuind un psalm în tact papadic, adică foarte rar şi prelung (v. Liturgica Specială, Bucureşti, ediţia a II-a, 1985, pp. 238-274). Credincioşii înconjură Tronul lui Dumnezeu, aşa cum cetele îngereşti înconjură pe Dumnezeu în Liturghia cerească - „Ca pe Împăratul tuturor să-L primim, pe Cel în chip nevăzut înconjurat de cetele îngereşti“. Biserica orbitează axiologic şi mistic în jurul lui Dumnezeu, Centrul atotprezent al universului. (pr. asist. dr. Ioan Valentin ISTRATI)