Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Dicţionar liturgic

Dicţionar liturgic

Un articol de: Ioan Valentin Istrati - 15 Iunie 2009

Mânecuţe (epimanikia - epimanichia) - numite în vechime rucaviţe, sunt piese vestimentare liturgice prezente în veşmintele diaconului, preotului şi arhiereului.

Ele se îmbracă peste stihar. Mânecuţele se strâng cu şnururi în jurul mâinilor, pentru a nu incomoda mişcările liturgice ale preotului. Fiecare mânecuţă are o cruce brodată pe ea, pe care preotul o sărută înainte de a o îmbrăca.

La îmbrăcarea mânecuţei pe mâna dreaptă, preotul rosteşte rugăciunea: „Dreapta Ta, Doamne, s-a preaslăvit întru tărie. Mâna Ta cea dreaptă a sfărâmat pe vrăjmaşii Tăi, iar cu puterea mâinii Tale ai zdrobit pe cei potrivnici“. Mâna dreaptă a preotului este cea care binecuvintează, sfinţeşte, frânge Sfântul Trup al lui Hristos şi alungă diavolii cu semnul Sfintei Cruci. Sf. Ioan Gură de Aur spune că, la Liturghie, Hristos săvârşeşte toate, doar împrumută vocea şi mâna preotului. De aceea, Liturghia nu este doar un ritual solemn liturgic, ci este războiul înfricoşat împotriva demonilor, lupta acerbă de alungare a întunericului şi de instaurare a luminii - Hristos.

La îmbrăcarea mânecuţei pe mâna stângă, preotul rosteşte rugăciunea: „Mâinile Tale m-au făcut şi m-au zidit, înţelepţeşte-mă şi voi învăţa poruncile Tale“. Această rugăciune este preluată din Psalmul 118, 73. Semnificaţia teologică a acestei rugăciuni este aceea că preotul, fiind chipul lui Hristos, Arhiereul cel veşnic, lucrează prin mâinile sale îmbisericirea lumii, plămădeşte oamenii sfinţi prin binecuvântare şi dăruieşte prin mâinile sale de lut Trupul cel nemuritor al lui Dumnezeu-Cuvântul, Cel care creează, din nefiinţa păcatului, omul îndumnezeit. Liturghia este starea de rai a lumii, re-creaţia ei din iubire şi întemeierea mistică a veacului viitor în sufletele credincioşilor. Fiul şi Duhul Sfânt sunt mâinile Tatălui, spunea Sf. Irineu de Lugdunum. Aşa că îmbrăcarea veşmintelor introduce pe preot în lucrarea mistică a Treimii de restaurare a firii căzute prin întoarcere şi prin hrănire din Dumnezeu, adică prin Spovedanie şi Împărtăşanie.