Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Dicţionar liturgic

Dicţionar liturgic

Un articol de: Ioan Valentin Istrati - 18 Martie 2009

Parastasul (I): (gr. parastasis - înfăţişare înaintea cuiva, mijlocire) - se numeşte în popor slujba de pomenire care se face pentru cei morţi după înmormântarea lor şi care, în cărţile de slujbă, e numită Panihida (Panahida) mare, corespunzând Requiemului din cultul romano-catolic. Parastasul se săvârşeşte fie la casa celui mort (îndată după înmormântare), fie la biserică, după sfârşitul Liturghiei sau după Rugăciunea amvonului, fie la mormânt. Credincioşii aduc, pentru pomenirea mortului, colivă, pâine (colac sau prescuri) şi vin, care în biserică se pun pe masa ofrandelor de lângă sfeşnicul împărătesc din stânga, ori pe altă masă aşezată în mijlocul bisericii. În unele părţi ale ţării, pe lângă colivă şi vin sau chiar în loc de colivă, se aduce şi pomul (un brăduţ), împodobit cu fructe, zaharicale şi lumânărele, care la înmormântare se poartă înaintea mortului, când îl pornesc la cimitir, şi care se înfige la mormânt, iar la parastase se dă de pomană. Uneori, în loc de pom poate fi şi o simplă rămurică înfiptă în pâine (colac), care se ridică în timpul cântării „Unde umbrează darul tău, arhanghele...“, aşa cum se ridică coliva la „Veşnica pomenire“. Pomul, care prin pierderea frunzelor toamna şi reînverzirea lui primăvara este simbolul vieţii şi al morţii, închipuie raiul în care s-a dus sufletul mortului, precum şi pomul cunoştinţei binelui şi răului, din care au mâncat protopărinţii noştri în rai.

La parastase se împart celor de faţă, mai întâi preoţilor, lumânări aprinse şi câte un prosop cu simbol de curăţire a păcatelor. Se aprind şi lumânările de pe colivă. Ca şi la înmormântare, şi la parastas lumânările aprinse simbolizează atât pe Hristos, Lumina lumii, „întru Care Cel ce umblă nu va umbla în întuneric“, cât şi lumina candelei credinţei şi a faptelor bune cu care, ca şi fecioarele înţelepte din Evanghelie, vom întâmpina şi noi pe Domnul împreună cu răposatul, la sfârşitul lumii, când va veni „să judece viii şi morţii“.