„În vremea aceea, fiind întrebat Iisus de farisei când va veni Împărăția lui Dumnezeu, El le-a răspuns și a zis: Împărăția lui Dumnezeu nu va veni în chip văzut.
Dicţionar liturgic
Parastasul (I): (gr. parastasis - înfăţişare înaintea cuiva, mijlocire) - se numeşte în popor slujba de pomenire care se face pentru cei morţi după înmormântarea lor şi care, în cărţile de slujbă, e numită Panihida (Panahida) mare, corespunzând Requiemului din cultul romano-catolic. Parastasul se săvârşeşte fie la casa celui mort (îndată după înmormântare), fie la biserică, după sfârşitul Liturghiei sau după Rugăciunea amvonului, fie la mormânt. Credincioşii aduc, pentru pomenirea mortului, colivă, pâine (colac sau prescuri) şi vin, care în biserică se pun pe masa ofrandelor de lângă sfeşnicul împărătesc din stânga, ori pe altă masă aşezată în mijlocul bisericii. În unele părţi ale ţării, pe lângă colivă şi vin sau chiar în loc de colivă, se aduce şi pomul (un brăduţ), împodobit cu fructe, zaharicale şi lumânărele, care la înmormântare se poartă înaintea mortului, când îl pornesc la cimitir, şi care se înfige la mormânt, iar la parastase se dă de pomană. Uneori, în loc de pom poate fi şi o simplă rămurică înfiptă în pâine (colac), care se ridică în timpul cântării „Unde umbrează darul tău, arhanghele...“, aşa cum se ridică coliva la „Veşnica pomenire“. Pomul, care prin pierderea frunzelor toamna şi reînverzirea lui primăvara este simbolul vieţii şi al morţii, închipuie raiul în care s-a dus sufletul mortului, precum şi pomul cunoştinţei binelui şi răului, din care au mâncat protopărinţii noştri în rai.
La parastase se împart celor de faţă, mai întâi preoţilor, lumânări aprinse şi câte un prosop cu simbol de curăţire a păcatelor. Se aprind şi lumânările de pe colivă. Ca şi la înmormântare, şi la parastas lumânările aprinse simbolizează atât pe Hristos, Lumina lumii, „întru Care Cel ce umblă nu va umbla în întuneric“, cât şi lumina candelei credinţei şi a faptelor bune cu care, ca şi fecioarele înţelepte din Evanghelie, vom întâmpina şi noi pe Domnul împreună cu răposatul, la sfârşitul lumii, când va veni „să judece viii şi morţii“.