Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Dicţionar liturgic

Dicţionar liturgic

Un articol de: Ioan Valentin Istrati - 06 Martie 2009

Prochimenul (gr. cel pus înainte) este un verset liturgic sau pasaj scriptural cântat sau citit înainte de citirea Apostolului, la Sfânta Litrughie, sau înainte de Evanghelia Utreniei din duminici sau sărbători, precum şi la Vecernie, după Intrare (Vohod) şi imnul „Lumină lină“ înainte de Paremii (în sărbători) şi de ectenia întreită şi ectenia cererilor. Duminica, de obicei, este cântat Prochimenul Învierii pe glasul specific săptămânii aceleia (luat din Octoih).

La Sfânta Liturghie, prochimenul este citit după cântarea imnului Trisaghion ca introducere la citirea Apostolului. Diaconul spune „Să luăm aminte“, preotul: „Pace tuturor“, iar cântăreţul care citeşte Apostolul spune: „Şi duhului tău“. Şi apoi rosteşte prochimenul, care este format, de obicei, din două versete din Psalmi.

Prochimenul este ceea ce a mai rămas din citirile veterotestamentare de la Liturghie. Astfel, rânduiala Sfintei Liturghii includea citirea „memoriilor apostolilor“ sau a „scrierilor profeţilor“, atât „cât permite timpul“.

„Şi în ziua numită a Soarelui (duminica ), toţi cei ce locuiesc în cetăţi sau la ţară se adună împreună într-un singur loc, şi memoriile apostolilor şi scrierile profeţilor sunt citite, cât timpul permite. Şi când citeţul a încetat, episcopul instruieşte verbal (predică) şi cheamă la urmarea acestor lucruri bune (care s-au citit). Apoi noi toţi ne ridicăm şi ne rugăm, aşa cum am spus mai înainte, şi pâine şi vin sunt aduse…“.

Tema prochimenului din sărbători este proorocia mesianică a evenimentului mântuitor sărbătorit. Astfel, la sărbătoarea Naşterii Domnului, prochimenul de la Utrenie este „Din pântece mai înainte de Luceafăr te-am născut - “ (Psalmul 109, 3). Prin acest verset se arată proorocia veşniciei Logosului şi naşterea Sa mai înainte de veci din Tatăl.