Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Dicţionar liturgic

Dicţionar liturgic

Un articol de: Ioan Valentin Istrati - 24 Feb 2009

Podobia (în slavonă podobije - asemănător) este un tropar imitat, o stihiră care împrumută ritmul şi melodia ei unei alte stihiri din Minei sau din Octoih. Podobia este aşadar un model de cântare după care cântăreţii interpretează anumite tropare.

Există un număr limitat de podobii, pe care cântăreţii bisericeşti le învaţă pe de rost, ca să poată cânta stihirile care poartă înaintea lor indicaţia unei podobii anume.

Astfel, una dintre podobiile glasului al III-lea: „Mare este puterea Crucii Tale, Doamne, că s-a înfipt în loc şi lucrează în lume. Şi a făcut pe pescari apostoli şi pe păgâni mucenici, ca să se roage pentru sufletele noastre“ este modelul muzical după care se cântă mai multe tropare şi stihiri ale glasului al III-lea.