Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Înţelepciune biblică: Duhul, sufletul şi trupul

Înţelepciune biblică: Duhul, sufletul şi trupul

Un articol de: Nicolae Drăgușin - 14 Septembrie 2011

"Iar Dumnezeul păcii însuşi să vă sfinţească întregi, şi tot duhul vostru şi sufletul şi trupul să se păzească fără prihană întru venirea Domnului nostru Iisus Hristos." (I Tes. 5, 23)

Versetul aparţine ultimului capitol din epistola I către Tesalonicieni a Sfântului Apostol Pavel. Împreună cu versetul următor, acest fragment trebuie citit ca o rugăciune a lui Pavel pentru Biserică. Prin "Dumnezeul păcii" Apostolul înţelege pacea interioară pe care Dumnezeu o trimite tuturor celor care au acceptat şi au crezut în întruparea Fiului Său. Prin cuvântul "întregi", una din ediţiile sinodale ale Bibliei traduce în româneşte un cuvânt care, potrivit exegetului John W. Bailey, este unic în originalul grecesc. Acesta este compus din două cuvinte care înseamnă "toţi" (complet) şi "sfârşit" (finalitate). Cu alte cuvinte, Dumnezeu îi sfinţeşte pe cei care cred în mod total şi cu o finalitate clară: mântuirea.

Enumerarea "duhul şi sufletul şi trupul" pare surprinzătoare. Este greşit să se citească o concepţie trihotomică (omul format din duh, suflet şi trup). Biserica a învăţat dintotdeauna alcătuirea omului din suflet şi trup. Şi atunci ce vrea să spună Pavel? Există două răspunsuri. Unii Părinţi, precum Sfântul Ioan Gură de Aur, susţin că duhul este darul primit la Botez care, deşi nu alcătuieşte fiinţa, se adaugă acesteia desăvârşind-o. Alţii, asemenea Sfântului Grigorie de Nyssa, cred că sufletul şi duhul sunt două aspecte ale aceluiaşi element spiritual, alături de cel material (trupul). Putem interpreta această enumerare drept o accentuare a ideii de totalitate (la fel ca şi cu termenul "întregi"), de data aceasta fiind vorba de datoria omului de a se feri de păcat cu întreaga sa fiinţă. Cum Dumnezeu nu lucrează cu jumătăţi de măsură, tot aşa omul trebuie să răspundă total lucrării divine.