Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Înţelepciune biblică: Îl putem cunoaşte pe Dumnezeu?

Înţelepciune biblică: Îl putem cunoaşte pe Dumnezeu?

Un articol de: Daniela Ciobanu - 24 Iunie 2010

"Căci cine dintre oameni ştie ale omului, decât duhul omului, care este în el? Aşa şi cele ale lui Dumnezeu, nimeni nu le-a cunoscut, decât Duhul lui Dumnezeu." (I Cor. 2, 11)

Cunoaşterea lui Dumnezeu a fost dintotdeauna unul dintre cele mai controversate subiecte dezbătute de oamenii de cultură şi de Sfinţii Părinţi, capabil să dea naştere, ca şi taina Sfintei Treimi sau domeniul hristologiei, la erezii dintre cele mai grave. Se întâmplă astfel ca, un anume Eunomiu, în încercarea sa de a ajunge la o concluzie despre cunoaşterea lui Dumnezeu, să afirme că esenţa divină este nenaşterea. Că ştiind această caracteristică a lui Dumnezeu, cunoaştem implicit însăşi esenţa Fiinţei Divine. Această teorie, născută din păcatul mândriei, este în mod evident o erezie deosebit de gravă, iar Eunomiu şi adepţii lui sunt imediat combătuţi de Sfinţii Părinţi contemporani. Lupta cea mai puternică este dusă de Sfântul Vasile cel Mare, care scrie un întreg tratat contra lui Eunomiu, în care dezvoltă o frumoasă teorie despre cunoaşterea naturală a lui Dumnezeu. Sfântul Vasile explică faptul că Dumnezeu nu poate fi cunoscut niciodată, de nici o creatură, nici de îngeri în esenţa Sa şi că singurul mod în care omul Îl poate descoperi este prin lucrările Sale. Iar ceea ce cunoaştem noi este puterea lui Dumnezeu, nicidecum esenţa Sa. Pentru că dacă Dumnezeu ar putea fi înţeles, ar însemna că este mărginit.

La fel cum un om este singurul care îşi cunoaşte propriile gânduri, şi nici un alt om nu i le poate afla decât din vorbele acestuia sau din lucrările pe care le face, la fel şi Dumnezeu nu poate fi cunoscut de oameni decât dacă se descoperă pe Sine sau dacă, uzând de raţiune, oamenii Îi deduc nemăsurata putere din minunăţia creaţiei Sale. Căci Dumnezeu este Singurul ce se poate cunoaşte pe Sine, complet, absolut, în toată profunzimea Sa infinită şi nici o creatură nu poate cuprinde pe cale raţională taina şi esenţa Dumnezeirii. Şi cum ar putea să o facă dacă omul - mică fărâmă de veşnicie - nu se cunoaşte nici măcar pe sine total, în profunzime? Ci tot Dumnezeu este Cel care îi cunoaşte toate ascunzişurile firii, toate trăirile, nevoile şi însuşirile pe care uneori omul nici măcar nu şi le bănuieşte.