Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Înţelepciune biblică: Judecarea aproapelui

Înţelepciune biblică: Judecarea aproapelui

Data: 16 Iunie 2011

"Nu judecaţi, ca să nu fiţi judecaţi. Căci, cu ce judecată veţi judeca, veţi fi judecaţi şi cu ce măsură veţi măsura, vi se va măsura" (Matei 7, 1-2).

Viaţa este atât de plină de verdicte şi aprecieri, încât am putea crede că a judeca ţine de trăsătura firii noastre. În faţa acestei evidenţe, este firesc să ne întrebăm despre ce judecată este vorba în cuvintele Mântuitorului Hristos? Filologic vorbind, termenul grecesc după care s-a făcut traducerea înseamnă două lucruri: "a judeca" (a exprima o opinie, despre cineva sau ceva) şi "a condamna" (în sensul de osândire, de acuzare). Până la un punct, constatarea că existenţa ne duce inevitabil în faţa unor judecăţi faţă de sine, faţă de altul sau faţă de o situaţie impersonală este justă. Ca oameni înzestraţi cu conştiinţă, cu o asimilare (în diferite grade) a valorilor morale, este imposibil să nu ne raportăm critic faţă de ceea ce le contravine. Dreapta indignare (şi nu acuzarea severă) poate fi întâlnită chiar în cuvintele lui Iisus atunci când a spus: "Părinte, iartă-le lor că nu ştiu ce fac". Astfel, fiecare dintre noi are o opinie, iar mulţi o şi exprimă. Exegeţi contemporani nouă (bunăoară George A. Buttrick) sunt de părere că Mântuitorul se referă aici la judecata critică şi, în baza acesteia, condamnarea în pripă. Aprecierea etică diferă de critica severă (verdictul) cel puţin dintr-un motiv (dezvoltat în versetele următoare): fiind preocupaţi de celălalt, uităm de noi. Pe lângă aceasta, cele două versete sugerează că în orice act de condamnare a aproapelui ne condamnăm, de fapt, pe noi înşine. Spunem despre cineva că e leneş? Înseamnă că ştim ce este lenevia. (Drd. Nicolae Drăguşin)

@ Aşteptăm propunerile dumneavoastră la adresa redacţiei şi la george.aniculoaie@ziarullumina.ro