Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Înţelepciune biblică: Omul duhovnicesc, omul comun

Înţelepciune biblică: Omul duhovnicesc, omul comun

Data: 03 Noiembrie 2010

"Iar omul firesc nu primeşte cele ale Duhului lui Dumnezeu, căci sunt pentru el nebunie şi nu le poate înţelege pentru că ele se judecă duhovniceşte. Dar cel duhovnicesc le judecă pe toate, iar el nu este judecat de nimeni, (15) "căci cine a cunoscut gândul Domnului, ca să-l înveţe pe el?" Noi însă avem gândul lui Hristos." (I Cor. 2, 14-16)

***

Probabil că pentru a înţelege mai bine mesajul, potrivită ar fi lectura fragmentului cuprinsă între versetele 9 şi 16. Acest fragment ilustrează ceea ce înseamnă credinţa în Hristos pentru Apostolul Pavel. Chiar şi aşa, versetele de mai sus rămân misterioase. Ceea ce sare în evidenţă este deosebirea între "omul firesc" (v. 14) şi "omul duhovnicesc" (v. 15). Putem deduce că acest "om firesc" este, de fapt, cel neduhovnicesc, comun. Al doilea lucru este impresia puternică de asemănare (similitudine) între "Duhul lui Dumnezeu" (v. 14) şi "gândul Domnului" (v. 16). De aici, ne putem gândi că ceea ce face diferenţa între "omul firesc" şi "omul duhovnicesc" este chiar "Duhul lui Dumnezeu", adică Sfântul Duh. Dobândirea Sfântului Duh înseamnă dobândirea unor daruri spirituale. Prin urmare, aceste daruri nu pot fi înţelese decât de "omul duhovnicesc". Un cuvânt problematic este "a judeca". În contextul gândirii Sfântului Pavel ar fi greşit să înţelegem acest verset ca insinuând că "omul duhovnicesc" se situează deasupra judecăţii. Exegetul Clarence Tucker Craig opinează că originalul grecesc înseamnă, mai degrabă, "a investiga, a examina". Şi tot el spune că aici este vorba de ceea ce Pavel a respins în repetate rânduri: investigarea de la premise greşite. Darurile lui Dumnezeu nu pot fi înţelese decât de cel care le-a primit. Pentru ceilalţi, "ele sunt nebunie". (Nicolae Drăguşin)