Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (CMXCIX): Cultura şi teologia protestantă până în 1870 (III)

Istoria creştinismului (CMXCIX): Cultura şi teologia protestantă până în 1870 (III)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 23 Iunie 2008

Una dintre personalităţile protestante din această perioadă a fost August († 1840), autorul unei „Istorii a Bisericii“ şi a altor lucrări, în care este adeptul unui pietism reînnoit. El afirma că inima face pe teolog şi de aceea, în concepţia sa, istoria Bisericii este mai ales istoria moralităţii şi a pietăţii. Păreri asemănătoare au şi alţi teologi protestanţi ca Friedrich August Gottreu Tholuck († 1877), exeget şi apologet, şi Ernst Wilhelm Hengstenberg († 1869), exeget şi dogmatist vestit, care a combătut cu mult succes pe teologii raţionalişti. Direcţia luterană sau „ortodoxă“, întemeiată de Johann Christian Konrad von Hofmann († 1877), profesor la Erlangen, a îmbinat psihologismul lui Schleiermacher cu tradiţia ortodoxiei luterane, punând în centrul teologiei istoria mântuirii. Savanţi ca G. Uhlhorn († 1901), G. Augustin Ewald († 1875), Th. Zahn († 1933), apologeţi ca Ch. Ernst. Luthard, moralişti ca G. Lemme erau adepţii supranaturalismului. Aceleaşi idei le împărtăşeau şi teologii şcolii de mijloc: Richard Rothe († 1867), Fr. C. Tischendorf († 1874), H.A.W. Meyer († 1873), B. Weiss († 1918), K. Hase († 1890) ş.a. Mai exageraţi în afirmaţiile lor au fost Julius Wellhausen († 1918) şi Ed. G. E. Reuss († 1891), care au criticat cărţile Pentateuhului. Şcoala raţionalistă protestantă a dat naştere la cele mai multe direcţii, cu cei mai îndrăzneţi teologi. Astfel a luat fiinţă o orientare raţionalist-vulgară, ilustrată de H. Eberth, Gottlob Paulus ş.a., care afirmă că minunile lui Iisus Hristos sunt fapte pur naturale, o orientare istorico-criticistă, având ca reprezentanţi pe exegeţii W. Gesenius († 1842), Wilhelm M. L. de Wette († 1849), care au căutat să combată critic autenticitatea cărţilor Noului şi Vechiului Testament, şi o orientare hegeliană de stânga a şcolii din Tübingen, condusă de Fr. Chr. Bauer († 1860), D.F. Strauss († 1874), Bruno Bauer († 1882), Ludwig Feuerbach († 1872) ş.a.