Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (CMXCV): Organizarea protestantismului în perioada modernă şi contemporană (II)

Istoria creştinismului (CMXCV): Organizarea protestantismului în perioada modernă şi contemporană (II)

Un articol de: Cezar ţăbârnă - 17 Iunie 2008

În anul 1817, cu ocazia celebrării a 300 de ani de când Martin Luther († 1546) s-a despărţit de Roma papală prin afişarea celor 95 de teze pe uşa catedralei din Wittenberg, pastorul Klaus Harms († 1855) a făcut apel la gruparea ortodoxă-luterană de a se întoarce la bazele doctrinare ale luteranismului din secolul al XVI-lea şi a cultiva rugăciunea şi credinţa, şi mai puţin gândirea filosofică raţionalistă. La acest apel s-a adăugat influenţa filosofiei idealiste germane şi, mai ales, mişcarea pietistă, care era foarte puternică, determinându-l pe regele Friedrick Wilhelm al II-lea (1797-1840) al Prusiei să facă un apel atât la credincioşii germani, cât şi la ceilalţi, din statele vecine, să se unească şi din punct de vedere religios, nu numai politic. Regele şi o mică minoritate erau calvinişti, iar restul luterani. Aşa s-a ajuns ca, în acelaşi an, 1817, să se creeze Uniunea evanghelică, cu pastori, cult şi anumite articole de credinţă comune. Entuziasmul cu care a fost primită propunerea regelui a fost foarte mare şi strălucit modul cum a fost ea apărată şi susţinută de marele teolog Friedrick Ernst Daniel Schleiermacher († 1834). Întrucât regele a căutat să introducă noi cărţi de cult, aşa-numitele „Agende“ (1822-1829), au apărut dezbinări. Nici partizanii regelui, nici ceilalţi nu acceptau „Agendele“ şi nici amestecul regelui în problemele interne ale Bisericii. Aşa a luat naştere confesionalismul. În Silezia, deşi regele luase măsuri severe, închizând vreo treizeci de preoţi, iar alte familii au fost silite să emigreze, s-a născut prima disidenţă, numită Biserica vechilor luterani. Abia fiul şi urmaşul său, Friedrick Wilhelm al IV-lea (1840-1861) al Prusiei, a acordat libertate noii grupări. În scurt timp, s-au format multe alte grupări, azi peste treizeci, unele ţinând la unitatea Bisericii, altele la cărţile lor simbolice.