„În vremea aceea au stat în loc șes Iisus, mulțime multă de ucenici ai Săi și mulțime mare de popor din toată Iudeea, din Ierusalim și de pe țărmul Tirului și al Sidonului, care veniseră să-L asculte
Istoria creştinismului (CMXCV): Organizarea protestantismului în perioada modernă şi contemporană (II)
În anul 1817, cu ocazia celebrării a 300 de ani de când Martin Luther († 1546) s-a despărţit de Roma papală prin afişarea celor 95 de teze pe uşa catedralei din Wittenberg, pastorul Klaus Harms († 1855) a făcut apel la gruparea ortodoxă-luterană de a se întoarce la bazele doctrinare ale luteranismului din secolul al XVI-lea şi a cultiva rugăciunea şi credinţa, şi mai puţin gândirea filosofică raţionalistă. La acest apel s-a adăugat influenţa filosofiei idealiste germane şi, mai ales, mişcarea pietistă, care era foarte puternică, determinându-l pe regele Friedrick Wilhelm al II-lea (1797-1840) al Prusiei să facă un apel atât la credincioşii germani, cât şi la ceilalţi, din statele vecine, să se unească şi din punct de vedere religios, nu numai politic. Regele şi o mică minoritate erau calvinişti, iar restul luterani. Aşa s-a ajuns ca, în acelaşi an, 1817, să se creeze Uniunea evanghelică, cu pastori, cult şi anumite articole de credinţă comune. Entuziasmul cu care a fost primită propunerea regelui a fost foarte mare şi strălucit modul cum a fost ea apărată şi susţinută de marele teolog Friedrick Ernst Daniel Schleiermacher († 1834). Întrucât regele a căutat să introducă noi cărţi de cult, aşa-numitele „Agende“ (1822-1829), au apărut dezbinări. Nici partizanii regelui, nici ceilalţi nu acceptau „Agendele“ şi nici amestecul regelui în problemele interne ale Bisericii. Aşa a luat naştere confesionalismul. În Silezia, deşi regele luase măsuri severe, închizând vreo treizeci de preoţi, iar alte familii au fost silite să emigreze, s-a născut prima disidenţă, numită Biserica vechilor luterani. Abia fiul şi urmaşul său, Friedrick Wilhelm al IV-lea (1840-1861) al Prusiei, a acordat libertate noii grupări. În scurt timp, s-au format multe alte grupări, azi peste treizeci, unele ţinând la unitatea Bisericii, altele la cărţile lor simbolice.








