Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MCCCILIII): Înfiinţarea şcolilor teologice din Moldova (VIII)

Istoria creştinismului (MCCCILIII): Înfiinţarea şcolilor teologice din Moldova (VIII)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 16 Octombrie 2009

După trecerea la cele veşnice a mitropolitului Meletie Lefter „Brandaburul“ (1844-1848) şi a înlăturării din scaunul domnesc a lui Alexandru Sturdza (1791-1854) în anul 1851, pe scaunul mitropolitan a fost ales Sofronie Miclescu. În acelaşi an, la 7 iulie, Adunarea obştească a ţării a votat „Legiuirea pentru organizarea învăţăturilor bisericeşti în Moldova“, aprobată de domnitorul Grigorie Alexandru Ghica (1849-1856). Prin această lege, se prevedeau trei tipuri de şcoli teologice: şcolile bisericeşti ţinutale (catehetice) cu doi ani de învăţătură, ele fiind mai mult şcoli elementare, pregătitoare pentru seminar, secţia primă a seminarului, pentru „clirosul de mai jos“, cu patru ani, şi secţia a doua a seminarului, pentru „clirosul mai înalt“, tot cu patru ani de studii. Prin aceeaşi legiuire, s-a hotărât înfiinţarea a două noi seminarii cu patru clase (secţia primă): la Roman şi la Huşi. Conducerea generală a seminariilor era încredinţată unei epitropii formată din mitropolit, cei doi episcopi sufragani şi din ministrul „averilor bisericeşti“ (culte). Seminarul de la Socola era condus de un „comitet duhovnicesc“, format din rectorul, inspectorul (spiritualul), catehetul, iconomul şi secretarul seminarului. La şcolile ţinutale se predau: Scrisul, Cititul, Aritmetica, Istoria sfântă, Catehismul, Tâlcuirea rânduielilor bisericeşti şi Muzica; la seminarul inferior: Gramatica, Aritmetica, Geografia, Istoria, Greaca, Rusa (facultativ), Istoria bisericească, Retorica, Dogmatica, Pastorala, Muzica şi Tipicul, iar în seminarul superior: Istoria bisericească, Retorica, Istoria universală, Latina, Franceza, Logica, Psihologia, Istoria filosofiei, Arheologia biblică, Ermineutica, Scripturistica, Eclesiastica, Teologia fundamentală, Teologia morală, Teologia polemică şi Dreptul canonic. În anii următori s-au introdus şi cursuri de Fizică, Agronomie şi Medicină. Cursurile Seminarului Veniamin s-au ridicat treptat la opt ani de studii.