Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MCCCLVII): Înfiinţarea şcolilor teologice din Ţara Românească (IX)

Istoria creştinismului (MCCCLVII): Înfiinţarea şcolilor teologice din Ţara Românească (IX)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 02 Noiembrie 2009

În anul 1862 s-au făcut mai multe propuneri pentru reorganizarea şi unificarea seminariilor din România. Astfel, Legea instrucţiunii publice din 25 noiembrie 1864 cuprindea şi dispoziţii detaliate cu privire la organizarea seminariilor teologice. Legea din 1864, completată cu unele dispoziţii ale Consiliului general al Instrucţiunii în 1866, prevedea ca în cele două cicluri ale seminarului să se predea disciplinele teologice, plus unele discipline laice (limbile română, greacă, latină, franceză; istorie, geografie, filosofie, matematică, fizică, chimie, ştiinţe naturale, desen, caligrafie, agronomie, igienă). Legea admitea, pe lângă elevi interni, întreţinuţi de stat, şi elevi externi. Absolvenţii primelor patru clase de seminar puteau fi hirotoniţi preoţi sau numiţi învăţători săteşti, iar cei cu şapte clase, ca preoţi de oraşe, protopopi, membri în consistorii etc. Prin această lege s-a reglementat învăţământul teologic şi au fost interzise hirotoniile celor fără pregătire (se cerea pentru hirotonie cel puţin patru clase de seminar). Seminariile au progresat mereu până în anul 1873, când au fost eliminate o parte dintre catedre. O altă măsură s-a luat în anul 1885, când s-a interzis frecventarea cursurilor de către elevi seminarişti externi. La 19 noiembrie 1872 s-au deschis cursurile Seminarului „Nifon Mitropo-litul“ din Bucureşti, întemeiat de mitropolitul Ungrovlahiei. În timpul vieţii ctitorului, Seminarul a fost întreţinut de acesta, iar după moartea sa (5 mai 1875), din veniturile proprietăţilor sale, încredinţate unei epitropii, formată din trei mireni, recrutaţi de obicei din familia ctitorului: un imobil în Calea Rahovei, unde a şi fost instalat, 948.000 lei depuşi la Banca imperială din Odessa, moşia Letca Nouă (azi, jud. Giurgiu) de 4.980 pogoane, hanul Dedu în Calea Mogoşoaiei (azi, Calea Victoriei). Seminarul „Nifon“ a ajuns una dintre cele mai bune şcoli teologice din ţară.