Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MCCCXCIII): Şcoli organizate şi patronate de Biserică în Transilvania (XIII)

Istoria creştinismului (MCCCXCIII): Şcoli organizate şi patronate de Biserică în Transilvania (XIII)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 15 Decembrie 2009

Şcolile confesionale româneşti au fost puse adeseori în situaţia de a fi desfiinţate sau înstrăinate de Guvernul din Budapesta. Prin legi se urmărea închiderea şcolilor româneşti în parohiile mai sărace sau înstrăinarea lor. Astfel, în anul 1918 Apponyi a numit un „comisar special“ care să se ocupe de etatizarea tuturor şcolilor din zona respectivă. Din dispoziţia acestuia, în numeroase parohii, notarii comunali au convocat comitetele parohiale (deşi acest drept îl avea, după Statutul Organic, numai preotul paroh), forţând pe membrii lor să accepte cedarea şcolilor confesionale statului, desigur în scopul maghiarizării lor. Nereuşind în forma aceasta, comisarul special a încercat să rezolve problema în Sinodul Arhiepiscopiei, convocat la Sibiu, pentru Duminica Tomii din anul 1918, singurul care era în drept să ia o hotărâre definitivă cu privire la şcolile confesionale. La şedinţa Sinodului din 2/14 mai 1918, comisarul a adus un pluton de soldaţi, unul de jandarmi şi 12 agenţi secreţi, voind să forţeze pe membrii lui să accepte planul Guvernului. Dar dintre cei 48 de deputaţi prezenţi, 36 au votat un protest împotriva încălcării autonomiei noastre bisericeşti, apoi au părăsit în mod ostentativ sala de şedinţe. Între ei se numărau profesorii Institutului teologic-pedagogic, mai mulţi protopopi şi deputaţi mireni. Era ultimul răspuns dat regimului habsburgic, care mai avea de trăit doar câteva luni. Aceeaşi problemă urma să fie discutată şi în Sinoadele eparhiale de la Arad şi Caransebeş. Dar la Arad, după cuvântarea de deschidere a episcopului Ioan Papp şi răspunsul lui Vasile Goldiş, episcopul a declarat şedinţa închisă. La Caransebeş, majoritatea deputaţilor au refuzat să se prezinte la şedinţă, ştiind ce problemă urma să se discute. La 9 noiembrie 1918, Consiliul Arhiepiscopesc din Sibiu era anunţat telegrafic că măsurile luate cu privire la crearea „zonei culturale“ s-au anulat. Peste câteva zile, la 1 decembrie 1918, reprezentanţii poporului român adunaţi la Alba Iulia proclamau unirea Transilvaniei cu România.