Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MCCXCIII): Biserica Ortodoxă Română din Basarabia în perioada 1812-1918 (XVI)

Istoria creştinismului (MCCXCIII): Biserica Ortodoxă Română din Basarabia în perioada 1812-1918 (XVI)

Un articol de: Cezar ţăbârnă - 19 August 2009

Între anii 1853-1856 a avut loc Războiul Crimeii, dintre Imperiul Rus, pe de-o parte, şi o alianţă a Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei, a celui de-al doilea Imperiu Francez, a Regatului Sardiniei şi a Imperiului Otoman, pe de altă parte. Războiul, pierdut de Rusia, s-a încheiat cu pacea de la Paris. După acest război, s-a inaugurat o etapă nouă în istoria statului rus, epoca „marilor reforme sociale şi politice ale ţarului Alexandru al II-lea“ (1855-1881). În 1861, de pildă, a avut loc o reformă agrară, cu abolirea iobăgiei, peste doi ani o reformă a învăţământului superior, prin care se prevedea autonomia universitară, după un an o reformă a zemstvelor (organe de administraţie locală). Spiritul înnoitor de care era pătrunsă întreaga societate rusă cerea, în mod inevitabil, schimbări şi în viaţa Bisericii, asuprită şi ea de regimul ţarist. Ţăranii eliberaţi de iobăgie aveau nevoie de noi conducători şi aceştia nu puteau fi decât preoţii, chemaţi să îndeplinească un rol însemnat în viaţa statului. Nefiind însă pregătiţi pentru o asemenea chemare, problema bisericească în noua perioadă începe să preocupe nu numai forurile ecleziastice, ci şi pe cele civile. Anul 1881 inaugurează o altă etapă în istoria Rusiei ţariste. După asasinarea ţarului Alexandru al II-lea, Rusia a fost condusă de Alexandru al III-lea (1881-1894), fiul ţarului Alexandru al II-lea, ajutat de ober-procurorul Constantin Pobiedonosţev (1880-1905), reprezentantul Statului în Sinod, membru în Consiliul de miniştri (de fapt, acesta din urmă a fost conducătorul politicii interne a Rusiei). În această perioadă s-a inaugurat o politică autocrată, de reprimare a oricăror mişcări cu caracter naţional şi social. Pobiedonosţev este considerat un adevărat creator al sistemului politic impus după 1881, împotrivindu-se oricăror schimbări în viaţa statului rus. Adept convins al slavofilismului şi al ideilor lui Alexei Homiacov, el dorea ca Biserica să se ocupe de îndrumarea religios-morală a tuturor locuitorilor. Reformele bisericeşti din Rusia au avut repercusiuni şi pentru Arhiepiscopia Chişinăului.