Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MCCXCV): Biserica Ortodoxă Română din Basarabia în perioada 1812-1918 (XVIII)

Istoria creştinismului (MCCXCV): Biserica Ortodoxă Română din Basarabia în perioada 1812-1918 (XVIII)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 21 August 2009

Reformele bisericeşti iniţiate de arhiepiscopul Antonie Socotov (1858-1871) au fost continuate de Pavel Lebedev (1871-1882), considerat cel mai de seamă ierarh rus din Basarabia, reprezentant tipic al naţionalismului rusesc. Acesta a contribuit mult la rusificarea Basarabiei. Cea mai gravă învinuire ce i s-a adus era aceea că a dat dispoziţii să se strângă din mănăstiri toate cărţile româneşti, care au fost apoi arse. Unii istorici justifică această măsură prin refuzul mănăstirilor respective de a accepta introducerea limbii slavone la slujbe, în locul celei româneşti. Indiferent care ar fi explicaţia, măsura lui nu poate fi decât condamnabilă. În anul 1868, pe lângă Arhiepiscopia Chişinăului s-a creat şi un post de arhiereu-vicar, cu titlul de „Akerman“, dar cu sediul în Chişinău, care a dăinuit până în 1918 (cu excepţia perioadei oct. 1873-oct. 1882, când Pavel Lebedev nu şi-a luat vicar). În 1909 se va crea al doilea post de arhiereu-vicar, cu sediul în mănăstirea din Ismail. În aceste posturi au fost numiţi numai ierarhi ruşi sau ucraineni. Prin pacea de la Paris din martie 1856, s-a prevăzut retrocedarea către Moldova a judeţelor Bolgrad, Cahul şi Ismail, din sudul Basarabiei. Pentru populaţia ortodoxă de aici s-a înfiinţat un „Consistoriu duhovnicesc“, în anul 1857, iar în 1864 Guvernul lui Alexandru Ioan Cuza a creat Episcopia Dunării de Jos, cu sediul la Ismail. În acelaşi an s-a înfiinţat Seminarul din Ismail, în care limba de predare era româna. Deci Arhiepiscopia Chişinăului a rămas cu un teritoriu mai restrâns. Dar în 1878, în urma păcii de la Berlin, după Războiul ruso-româno-turc din 1877-1878, cele trei judeţe au fost reanexate la Rusia (li s-au predat 118 sau 127 de biserici, cu 143 de preoţi) şi îndată au fost reintroduse toate instituţiile eparhiale ruseşti din restul guberniei.