„În vremea aceea, mergând Iisus pe cale, a zis cineva către El: Te voi însoți oriunde Te vei duce. Și i-a zis Iisus: Vulpile au vizuini și păsările cerului cuiburi; dar Fiul Omului nu are unde să-Și plece
Istoria creştinismului (MCCXV): Cultul şi viaţa religioasă în Biserica Ortodoxă în secolele XIX-XX (IV)
În secolul al XX-lea, Biserica Ortodoxă Greacă a dat doi mari sfinţi. Unul este Sfântul Nectarie de Eghina, mitropolit de Pentapole. „Dragostea lui Dumnezeu, scrie Sfântul Nectarie de Eghina, se naşte într-o inimă curată în care izvorăşte harul divin.“ Era, după mărturia patriarhului Atenagora al Constantinopolului (1949-1972), „de o bunătate infinită, un om plin de pace şi rugăciune“. La 20 aprilie 1961, patriarhul Atenagora l-a canonizat, trecându-l în rândul sfinţilor. Părticele din moaştele Sfântului Nectarie se păstrează la noi în ţară în biserica Mănăstirii Radu Vodă din Bucureşti, în Biserica „Sfântul Nectarie“ din cartierul Alexandru cel Bun din Iaşi şi în paraclisul Mănăstirii „Maica Domnului - Bucuria neaşteptată“ din Şinca Veche, judeţul Braşov. Un al doilea sfânt dat de Biserica Ortodoxă Greacă în secolul al XX-lea este stareţul Silvan de la Muntele Athos († 1938), un reper duhovnicesc fundamental al vieţuirii în Hristos. Născut în 1866 la Tambov, Rusia, într-o familie simplă şi evlavioasă, Simeon (numele de mirean) are, încă de copil, înclinarea spre rugăciune, care-l face, la vârsta de 19 ani, să se gândească la închinovierea sa în Mănăstirea Lavra Peşterilor din Kiev, dorinţă care nu se va împlini. Chemarea resimţită spre viaţa monahală se stinge uşor, dar, în tumultul vieţii de păcat şi necurăţie, tânărul Simeon este cercetat de Maica Domnului, care-l mustră pentru faptele sale, trezind în sufletul lui o adâncă nevoie de pocăinţă. Această trăire îl face ca, la 26 de ani, să se îmbarce pe vasul spre Athos, unde se va călugări la Mănăstirea „Sfântul Pantelimon“. Mesajul principal al Sfântului Siluan este cuprins în cuvintele „Ţine-ţi mintea în iad şi nu deznădăjdui“, îndemn pe care îl adresează lumii întregi pentru a crede în mila şi iubirea nemărginită a lui Dumnezeu faţă de oameni. Scrierile Sfântului Siluan au fost traduse în 15 limbi. Ele sunt considerate scrieri mistice şi profetice pentru lumea zilelor noastre.