Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MCLXXVII): Comunităţi ortodoxe române din afara graniţelor (III)

Istoria creştinismului (MCLXXVII): Comunităţi ortodoxe române din afara graniţelor (III)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 26 Ianuarie 2009

În cadrul comunităţilor româneşti din străinătate, un loc de seamă îl ocupă aşezămintele româneşti de la Locurile Sfinte, Ierusalim, Ierihon şi Iordan. Cu toate că, de-a lungul vremurilor, domnitorii şi ierarhii români organizau colecte pentru ajutorarea aşezămintelor de la Locurile Sfinte sau ei înşişi făceau donaţii considerabile, românii nu aveau în Ţara Sfântă nici o aşezare bisericească proprie. După înfăptuirea statului unitar român (1918) şi ridicarea Bisericii Ortodoxe Române la rangul de Patriarhie (1925), primul patriarh al României a făcut o vizită frăţească Bisericii Ierusalimului (1927), hotărând ridicarea a două aşezăminte bisericeşti româneşti în Ţara Sfântă, unul la Ierusalim şi altul pe malul râului sfânt Iordan. În anul 1935 s-a pus piatra de temelie a Bisericii româneşti din Ierusalim, eveniment important la care a participat un mare sobor de ierarhi şi preoţi, alături de numeroşi pelerini şi credincioşi. Lucrările efective au durat până în anul 1938, dar evenimentele petrecute în Europa şi Orientul Apropiat, începând cu anul 1940, au făcut ca legăturile Bisericii româneşti de aici cu Patriarhia Română să se întrerupă pentru o vreme. Pentru a supravieţui, totuşi, Patriarhia Română a încredinţat grija aşezămintelor româneşti din Ţara Sfântă unui administrator. Dezastrul războiului a provocat mari greutăţi vieţuitorilor de aici, datorită situaţiei pe care o avea România în configuraţia alianţelor europene. După ce, mai întâi, toţi vieţuitorii români fuseseră alungaţi din aşezământul lor, în cele din urmă, administratorului Bisericii i s-a permis să locuiască la aşezământ. Totuşi, i s-au impus, pe rând, diferiţi chiriaşi, în parte instituţii publice, situaţie care a durat de fapt până în anul 1963, când noul reprezentant al Patriarhiei Române a venit la Ierusalim cu misiunea de a reda Aşezământului misiunea pentru care a fost instituit.