Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MCXII): Biserica Ortodoxă din Albania (I)

Istoria creştinismului (MCXII): Biserica Ortodoxă din Albania (I)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 31 Octombrie 2008

Albanezii descind din vechea populaţie indo-europeană a ilirilor, înrudită cu tracii. Ei au suferit mai întâi un proces de elenizare, apoi, din secolul I î.Hr., au trecut printr-un proces de romanizare, mult mai influent. Ceva mai târziu, începând din secolul al VII-lea, Albania a fost stăpânită de slavii de sud până în secolul al XIV-lea, când a venit asupra lor invazia turcească. Biserica albaneză a avut legături cu Bisericile ortodoxe slave din jur, dar n-au lipsit nici legături practice cu Biserica Romei, mai cu seamă în epoca de apogeu a Veneţiei, care a încetat la 1797, anul dezmembrării Republicii Veneţiene. Când naţionalismul a devenit o ideologie de avangardă în Balcani, s-a introdus albaneza ca limbă liturgică în Biserica Ortodoxă Albaneză. Ideea unei limbi liturgice albaneze a fost parţial realizată prin eforturile unui albanez ortodox, Teofan, emigrat în Statele Unite ale Americii, care a început să traducă cultul ortodox în albaneză, a devenit preot şi a început să folosească traducerile albaneze printre comunităţile atât din America, cât şi din Europa. Părintele Teofan din Durres a făcut parte din mişcarea naţionalistă. În timpul războaielor balcanice din 1912-1913, Albania s-a proclamat independentă la 28 noiembrie 1912, iar independenţa ei a fost recunoscută pe plan diplomatic internaţional prin pacea de la Londra, din 30 mai 1913. Prin Tratatul de Pace de la Lausanne, din 24 iulie 1923, s-a reconfirmat independenţa Albaniei. Albanezii şi-au ales acum un parlament naţional, iar capitala ţării s-a stabilit în oraşul Tirana. În acest timp, clericii superiori ai Bisericii Ortodoxe din Albania erau toţi de naţionalitate greacă, iar aceştia, nevoind să stea într-o Albanie independentă, au părăsit ţara încă din 1922, lăsând Biserica albaneză fără conducători. În această situaţie, Biserica albaneză a convocat în septembrie 1922 un congres al ortodocşilor, care s-a ocupat de constituirea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Albaneze şi de alegerea unui arhiepiscop, în persoana arhimandritului Visarion.