„În vremea aceea au stat în loc șes Iisus, mulțime multă de ucenici ai Săi și mulțime mare de popor din toată Iudeea, din Ierusalim și de pe țărmul Tirului și al Sidonului, care veniseră să-L asculte
Istoria creştinismului (MCXX): Biserica Ortodoxă Polonă (III)
La 5 iunie 1948 noua Biserică Ortodoxă Polonă a cerut autocefalia de la Patriarhia Rusă de Moscova, motivând că Biserica Autonomă Polonă considera necanonică şi nevalabilă autocefalia Bisericii polone proclamată prin Tomos-ul patriarhului de Constantinopol Grigorie VII, la 13 noiembrie 1924, şi cerea binecuvântarea Bisericii Ruse mame pentru o autocefalie canonică. Ca răspuns la această cerere, patriarhul Alexei al Moscovei a acordat, la 22 iunie 1948, Bisericii Ortodoxe Polone o nouă autocefalie. Acordarea unei noi autocefalii Bisericii Ortodoxe Polone de către Patriarhia Moscovei a nemulţumit Patriarhia Ecumenică. Astfel, la 23 februarie 1950, patriarhul Atenagora al Constantinopolului (1949-1972) a scris patriarhului Alexei al Moscovei că, întrucât Patriarhia Ecumenică a acordat la 13 noiembrie 1924 Bisericii Ortodoxe Polone autocefalia, ea nu vede necesitatea să i se acorde o nouă autocefalie de o altă Biserică soră. La această scrisoare, a răspuns, la 3 iulie 1950, patriarhul Alexei al Moscovei, afirmând că Biserica Ortodoxă Polonă consideră autocefalia ei din 1924 ca „necanonică şi nevalabilă“, deoarece nu i s-a acordat de Biserica Ortodoxă mamă, Biserica Ortodoxă Rusă, căreia au aparţinut în trecut credincioşii ortodocşi din Polonia. Patriarhul ecumenic Atenagora a răspuns acestei scrisori la 26 septembrie 1951, făcând cunoscut Patriarhiei Ruse că actul Bisericii Ortodoxe Ruse din 22 iunie 1948, prin care s-a acordat dreptul de autocefalie Bisericii Ortodoxe Polone, „nu micşorează nicidecum însemnătatea Tomos-ului scaunului de Constantinopol, din 13 noiembrie 1924“. La această întâmpinare a răspuns din nou patriarhul Alexei al Moscovei la 25 ianuarie 1952. Problema autocefaliei Bisericii Ortodoxe Polone a fost din nou reactualizată, prin scrisoarea din 25 septembrie 1952, a patriarhului Atenagora al Constantinopolului, prin care acesta comunică Bisericilor Ortodoxe autocefale surori ca între problemele pe care le va discuta viitorul Sinod panecumenic, aşa cum a stabilit comisia panortodoxă de la Vatoped, din 1930, să figureze şi problema autocefaliei.








