Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MLVII): Patriarhia Ierusalimului (I)

Istoria creştinismului (MLVII): Patriarhia Ierusalimului (I)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 29 August 2008

Între anii 1520-1917, Palestina şi Ierusalimul au făcut parte din Imperiul Otoman, confruntându-se cu aceleaşi neajunsuri ca toţi creştinii aflaţi sub ocupaţie turcească. Mai mult decât atât, după ocuparea Ierusalimului de către cruciaţi (15 iulie 1099), a fost instalat în oraş un patriarh latin, intensificându-se propaganda catolică, acesteia adăugându-i-se, în perioada de dominaţie otomană, cea protestantă. Se urmărea, pe de o parte, convertirea ortodocşilor la cele două confesiuni, iar pe de altă parte, obţinerea protectoratului asupra Locurilor Sfinte. Ca urmare a noii viziuni a sultanului în ceea ce priveşte organizarea administrativ-bisericească a ortodocşilor din imperiu, Patriarhia Ierusalimului şi-a pierdut autocefalia, titularii ei rezidând mai mult în Constantinopol. În timp ce preoţii şi credincioşii erau în marea lor majoritate arabi, călugării şi ierarhii erau preponderent greci. Această situaţie a creat tensiuni între credincioşi, la începutul secolului al XX-lea, ajungându-se chiar la scindarea credincioşilor. Stimulaţi de revolta junilor turci din Constantinopol, din iulie 1904, ortodocşii arabi din Palestina şi-au revendicat dreptul legitim de a participa la conducerea patriarhiei. Frăţia Sfântului Mormânt, organizaţie grecească instituită în anul 1543 de patriarhul Gherman (1543-1579), a respins această cerere. Revoluţionarii turci au impus în anul 1911 un consiliu mixt, arabo-grec, la conducerea Patriarhiei Ierusalimului, însă grecii s-au opus, apărându-şi acest drept pe baza edictelor emise de sultanii turci între anii 1520-1861 şi 1875. Între anii 1920-1948 au avut loc noi tratative între arabi şi greci, comisia Bertram-Young, numită de Guvernul englez, care exercita patronajul asupra Palestinei şi Locurilor Sfinte, dând câştig de cauză arabilor ortodocşi majoritari. Aplicării deciziei i s-a opus ierarhia grecească. Abia din anul 1992 s-a încercat dezamorsarea tensiunilor prin promovarea unor reprezentanţi ai ortodocşilor arabi.