Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MLXV): Biserica Ortodoxă Rusă (V)

Istoria creştinismului (MLXV): Biserica Ortodoxă Rusă (V)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 08 Septembrie 2008

Regimul politic instaurat în Rusia de Marea revoluţie din octombrie 1917 a fost adeptul ideii separării Bisericii de Stat. Din această cauză, toate reformele au purtat amprenta unui stat laic: secularizarea averilor bisericeşti şi mănăstireşti, eliminarea învăţământului religios din şcolile de stat, întreţinerea bisericilor şi clericilor de toate gradele de către credincioşi din vânzarea lumânărilor şi a unor obiecte de cult. Printr-un decret care reglementa noul regim al cultelor religioase, promulgat de Sovietul Suprem la 23 ianuarie 1918, s-a stabilit că Biserica este separată de Stat şi s-a asigurat libertatea de conştiinţă. Astfel, se stipula în decret că „fiecare cetăţean este liber să profeseze cultul după alegerea sa sau să nu profeseze nici unul“. Principiile acestui decret au fost trecute apoi în constituţia URSS şi au fost reconfirmate ulterior de câte ori s-a schimbat constituţia. Din cauza crizei prin care a trecut în faza instaurării regimului comunist, Biserica Ortodoxă Rusă s-a divizat în câteva mari grupări, dintre care cele mai importante sunt următoarele: a) Biserica patriarhală rusă, condusă de patriarhul Tihon, fost arhiepiscop de Vilna, întronizat la 21 noiembrie 1917; b) Biserica Vie (Jivaia Ţerkovi) sau Biserica Reînvierii, înfiinţată în anul 1923, care păstra organizarea sinodală veche de la 25 ianuarie 1721, din timpul ţarului Petru cel Mare, s-a manifestat foarte liberală, fiind adepta „celor ce se hirotonesc singuri“, fără să primească harul Duhului Sfânt de la vreun episcop hirotonit canonic; c) Biserica Panucraineană, înfiinţată de un sinod care a avut loc la Kiev la 14 octombrie 1921; d) Biserica Ucraineană, care a luat fiinţă în anul 1925. O mare confuzie a provocat nu atât în rândul credincioşilor din Rusia, cât mai ales în cercurile emigraţiei ruse, publicarea la o săptămână după moartea patriarhului Tihon († 7 aprilie 1925), a testamentului acestuia. Nemulţumiri şi mai mari a provocat declaraţia din 29 iulie 1927 a adjunctului locţiitorului de patriarh, mitropolitul Serghie (Stragorotski), care a fost interpretată ca un act de subordonare faţă de o putere politică antiecleziatică şi antireligioasă, ce urmăreşte distrugerea Bisericii şi a credinţei.