Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MLXXXI): Biserica Ortodoxă Sârbă (V)

Istoria creştinismului (MLXXXI): Biserica Ortodoxă Sârbă (V)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 25 Septembrie 2008

Cei mai importanţi mitropoliţi ai Bisericii Ortodoxe Sârbe din secolul al XIX-lea au fost Petru şi Mihail. La 20 octombrie/l noiembrie 1879, după ce statul a fost recunoscut ca independent prin pacea de la Berlin din 1/13 iulie 1878, mitropolitul Mihail a obţinut de la patriarhul ecumenic Ioachim al III-lea (1878-1884; 1901-1912) tomosul autocefaliei Bisericii Ortodoxe Sârbe. Pentru statul care în 1882 devenea regat, mitropolitul a alcătuit rânduiala ungerii de rege a cneazului Milan, după ce, în anul 1875, desfăşurase o bogată activitate umanitară în Bosnia, protejând pe răsculaţii de acolo împotriva tiraniei turceşti. Partidele politice care se formaseră în Serbia şi care luptau cu patimă unele împotriva altora l-au depus pentru că n-a vrut să semneze o lege prin care statul voia să încaseze anumite taxe de la clerici, preot sau episcop, cu ocazia hirotonirii şi instalării. Mitropolitul a văzut în această lege o consfinţire a simoniei şi nu a cedat. Urmarea acestei atitudini a fost că el împreună cu alţi trei episcopi au demisionat, însă guvernul radicalilor a pus în aplicare legea. În aceste condiţii, fostul mitropolit Mihail a plecat în Rusia. Partidele politice nu se interesau prea mult de viaţa Bisericii, poate şi din vina clericilor, preoţi şi episcopi, care se amestecau în politică, poate ca o continuare a tradiţiilor din vremea răscoalelor vechi. Drepturile ierarhiei s-au restrâns tot mai mult, s-au redus episcopiile şi, în general, a coborât prestigiul Bisericii, mai ales prin asasinatele şi prin scandalurile matrimoniale ale familiei regale. Influenţa mitropolitului Mihail a fost atât de mare, încât, după abdicarea regelui, a fost rechemat şi ierarhia a fost restabilită, numărul episcopilor - la fel şi s-a impus chiar Patriarhiei Ecumenice de Constantinopol ca, la scaunele din sudul Serbiei rămase sub stăpânirea turcilor (Prizren şi Scoplje), să se aleagă numai ierarhi sârbi.