Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MLXXXVI): Biserica Ortodoxă Bulgară (I)

Istoria creştinismului (MLXXXVI): Biserica Ortodoxă Bulgară (I)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 02 Octombrie 2008

Din punct de vedere politic şi bisericesc, dintre popoarele din Balcani bulgarii au avut cea mai grea situaţie. După 1393-1396, când Bulgaria a fost transformată în paşalâc turcesc cu reşedinţa la Sofia şi Russe, bulgarii n-au putut beneficia ca ceilalţi creştini din Imperiul Otoman de dreptul sistemului „millet“. De aceea, conducerea episcopiilor a fost încredinţată mai ales grecilor. Fiind cea mai aproape de capitala turcească, Bulgaria era înconjurată de o mulţime de garnizoane de spahii şi ieniceri, fapt pentru care o parte însemnată din populaţia bulgară din Rodope s-a islamizat (aşa numiţii „pomaci“) fie ca să scape de asuprire, fie pentru a-şi păstra puţina avere. Orice urmă de independenţă politică, culturală şi bisericească dispăruse în Bulgaria. Turcii au distrus clasele conducătoare, iar grecii au pus mâna, rând pe rând, pe aproape toate episcopiile şi egumeniile. Monahul Sofronie, care trecea la noi, în Principate, ca să tipărească „Predicile duminicale“ (Nedelnic) la Râmnic, în anul 1806, povestea în „memoriile“ sale cât de adâncă este neştiinţa în care au fost ţinuţi poporul bulgar şi Biserica Ortodoxă. Slaviştii de la începutul secolului al XIX-lea nu găsiseră nici o carte şi nici o şcoală bulgară, însă au fost impresionaţi de buna limbă slavă pe care o vorbeau bulgarii. Când călugărul Paisie a venit în 1762 din Mănăstirea Hilandar, de la Athos, cu cartea „Istoria slavo-bulgară“, care descria trecutul măreţ al bulgarilor, poporul a reacţionat imediat. Renaşterea ce a urmat a făcut paşi uriaşi. Ceea ce fusese pentru bulgari o lipsă a devenit acum o forţă - absenţa unui cadru politic le oferea orizonturi mai largi decât dacă ar fi avut un mic principat ca al Serbiei sau ca al Greciei. De aceea, lupta de emancipare a poporului bulgar nu a fost îngrădită de frontierele unor anumite comunităţi, ci a îmbrăţişat un cadru mai larg, plenar.

Citeşte mai multe despre:   Biserica Ortodoxă Bulgara