Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creștinismului (MVIII): Cultura şi teologia protestantă după Primul Război Mondial (IV)

Istoria creștinismului (MVIII): Cultura şi teologia protestantă după Primul Război Mondial (IV)

Data: 03 Iulie 2008

După Primul Război Mondial, a luat naştere o nouă teologie, aşa-numita „teologie dialectică” sau „teologia crizei”, care s-a străduit să scoată în evidenţă ideea că pe Dumnezeu nu-L putem cunoaşte în mod istoric, nici speculativ, nici descriptiv, ci numai stând „cu frică şi cu cutremur” înaintea Lui, într-o poziţie de criză, de conştiinţă a păcătoşeniei noastre. Printre reprezentanţii de seamă ai acestei teologii se numără Rudolf Thurneysen şi Paul Tillich, la care domină, în genere, grija predicării Evangheliei adaptate credinciosului modern. Dietrich Bonhoeffer, cunoscut teolog german, se ocupă cu „interpretarea religioasă a textelor biblice”. Pentru studiile biblice, reprezentativi pentru această perioadă sunt Maurice Goguel, profesor la Facultatea de teologie protestantă din Paris, care s-a remarcat prin cunoscutele sale studii, în care, combătând pe numeroşi istorici şi teologi protestanţi, a pus în lumină istoricitatea lui Iisus Hristos. Un alt important teolog protestant francez este Oscar Cullman, profesor la Facultăţile de teologie din Strasbourg, Basel şi Paris, care, prin numeroasele sale studii, pune în lumină istoria mântuirii, aşa cum reiese ea din scrierile Noului Testament şi din vechea tradiţie creştină. În Germania, s-au distins Rudolf Bultmann, care, în studiile sale, postulează „demitologizarea” Scripturii, metodă care a fost aspru criticată de numeroşi teologi protestanţi şi romano-catolici, şi Hans Lietzmann, cunoscut îndeosebi prin lucrarea sa „Istoria vechii Biserici” (4 vol., Berlin). În afară de curentele amintite, după cel de Al Doilea Război Mondial, au apărut în lumea protestantă o serie de teologii care de care mai bizare, ca de exemplu teologia radicală, cunoscută sub numele de teologia morţii lui Dumnezeu, care propune interpretarea credinţei creştine prin cultura laică. Ea a fost pusă în circulaţie mai ales în Statele Unite ale Americii. (pr. Cezar ŢĂBÂRNĂ)