Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creștinismului (MXVI): Nicodim Munteanu (1939-1948), patriarhul Bisericii Ortodoxe Române (VI)

Istoria creștinismului (MXVI): Nicodim Munteanu (1939-1948), patriarhul Bisericii Ortodoxe Române (VI)

Un articol de: Cezar ţăbârnă - 12 Iulie 2008

În anul 1909, episcopul Pimen Georgescu a fost ales mitropolit al Moldovei. Acesta l-a luat şi pe ucenicul său, arhimandritul Nicodim, care sufleteşte era foarte legat de Iaşi. Aici, în perioada 1909-1912, va activa ca vicar al Mitropoliei, continuându-şi activitatea începută la Galaţi, pe toate planurile. În mai 1909, a fost ridicat la treapta de arhiereu, cu titlul de Băcăuanul, primind, totodată, şi sarcina de egumen al Spiridoniei. La Iaşi, în noua slujire, a început activitatea de organizare şi îndrumare a mănăstirilor din Moldova, pe care le cunoştea foarte bine. O grijă deosebită a arătat faţă de Mănăstirea Cetăţuia, pe care a transformat-o în şcoală călugărească. De asemenea, s-a îngrijit şi de atelierele de ţesătorie din mănăstirile de călugăriţe. A participat la conferinţele preoţeşti şi la organizarea filialelor din Moldova ale „Societăţii Ortodoxe a Femeilor Române“, ale Societăţii „Ocrotirea copiilor cu rele apucături“ şi ale Societăţii orfanilor de război. De asemenea, a vizitat parohiile din eparhie, în special pe acelea în care se impunea prezenţa ierarhului. Peste câţiva ani, în anul 1912, după retragerea din scaun a mitropolitului primat Atanasie Mironescu, arhiereul Nicodim Băcăuanul a fost propus pentru scaunul de Mitropolit primat la Bucureşti. A refuzat însă această înaltă slujire, dar a acceptat scaunul Eparhiei Huşilor, socotindu-l mai potrivit pentru el. Această eparhie rămăsese vacantă prin trecerea episcopului Conon Arămescu Donici ca mitropolit primat (ales la 12 februarie 1912). Vestea alegerii sale la Huşi a fost reflectată de „Revista Teologică“ din Sibiu astfel: „Cel mai bun cărturar din corpul vlădicesc, ce a scris o mulţime de opere, mai ales traduceri şi prelucrări din ruseşte“. Printre primele preocupări ale noului episcop de Huşi s-a numărat aceea de a restaura Reşedinţa episcopală.