Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MXXVIII): Dezvoltarea şi organizarea anglicanismului în secolele XIX-XX (IV)

Istoria creştinismului (MXXVIII): Dezvoltarea şi organizarea anglicanismului în secolele XIX-XX (IV)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 26 Iulie 2008

Ed. Pusey, un fidel al anglicanismului, a pus bazele unei mişcări ritualiste care urmărea introducerea în Biserica anglicană a unor tradiţii catolice. Anglo-catolicii, cum erau numiţi susţinătorii acestei mişcări, cereau împodobirea altarelor, reintroducerea cântărilor liturgice, a veşmintelor preoţeşti, folosirea lumânărilor şi a tămâiei, practicarea procesiunilor, revenirea la celibatul preoţesc, la cultul sfinţilor, reintroducerea spovedaniei auriculare şi reactivarea monahismului. Deşi dezaprobat mult timp, Pusey a reuşit să obţină, în anul 1874, aprobarea unor ceremonii. Mişcarea, respingând categoric amestecul suveranului în problemele bisericeşti, a funcţionat până în anul 1901, când a fost asimilată de Biserica înaltă (High Church). După Primul Război Mondial a fost demarat dialogul anglicano-romano-catolic la Malines, în Belgia, desfăşurat cu rezultate pozitive între anii 1921-1926, deşi, printr-o enciclică din 13 septembrie 1896, papa Leon al XIII-lea (1878-1903) respingea valabilitatea hirotoniilor anglicane. Conferinţa de la Lambeth, din anul 1968, a decis crearea unei comisii mixte de dialog teologic între cele două Biserici, care activează şi astăzi. În Scoţia, s-a dezvoltat Biserica puritană, care are conducere presbiteriană, de orientare calvină. Sinoadele conduse de bătrâni resping unele ceremonii anglicane, păstrate din catolicism. În anul 1843, a apărut o primă scindare a puritanismului scoţian, atunci când profesorul de teologie Th. Chalmers († 1847) a creat Biserica liberă care nu admitea clerici intruşi, iar în anul 1876, s-a format o Biserică unită. Astăzi, a mai slăbit rigorismul puritan, introducându-se în cult chiar orga, după modelul catolic. Sub conducerea filantropului Robert Owen († 1858), Biserica Scoţiei a desfăşurat o importantă activitate socială printre muncitori, pe care o practică şi astăzi.