„Zis-a Domnul: Precum a fost în zilele lui Noe, tot așa va fi și în zilele Fiului Omului: mâncau, beau, se însurau, se măritau, până în ziua când a intrat Noe în corabie și a venit potopul și i-a nimicit
Micul catehism: Agheazma mică, slujba luminării
Una dintre ierurgiile prin care se binecuvântează viaţa oamenilor şi natura înconjurătoare este slujba Aghezmei celei mici. Astfel, pentru a primi binecuvântarea lui Dumnezeu, de multe ori, creştinii solicită preoţilor parohi să vină în casele lor şi să le oficieze slujba Aghezmei celei mici. Această rânduială se mai numeşte în unele zone şi „sfeştanie“, cuvânt slavon care înseamnă luminare sau slujba luminării. În primele secole creştine, prin acest cuvânt se înţelegea doar Agheazma mare, care se oficia la Bobotează, sărbătoare care în vechime se numea „ziua luminilor“ sau „a luminării“, pentru că în această zi se botezau catehumenii.
Sfinţirea cea mică a apei sau Agheazma mică se săvârşeşte în biserică, la casele creştinilor, iar dacă este necesar, se poate săvârşi la râuri şi fântâni, în grădini sau în orice loc curat. În povăţuirile pe care Molitfelnicul (cartea care conţine slujbele tainelor şi ale ierurgiilor) le prezintă înaintea Aghezmei mici aflăm că această slujbă se poate oficia în fiecare zi de întâi a lunii: „Ştiut să fie că preabun şi folositor de suflet obicei este să se facă în biserici, în mănăstiri şi în case, sfinţirea apei la toate zilele dintâi ale lunii şi a stropi pe oameni în mănăstiri şi în chilii, asemenea şi casele mirenilor şi toate ale lor“. Obiceiul de a se oficia slujba Aghezmei mici la începutul fiecărei luni a apărut din perioada când Biserica a dorit să înlocuiască obiceiurile păgâne de la serbările lunilor noi cu un serviciu religios creştin. Prin canonul 65 trulan, formulat în anul 692 de Părinţii Bisericii, adunaţi la Constantinopol, li se interziceau creştinilor toate practicile păgâne de la începutul lunilor noi. De asemenea, Agheazma mică se oficiază la 1 august (începutul Postului Sfintei Marii), 1 septembrie (începutul anului bisericesc), precum şi în Vinerea din Săptămâna luminată (Izvorul Tămăduirii). Spre deosebire de Agheazma mare, care se oficiază doar la Bobotează, Agheazma mică se poate săvârşi de fiecare dată când credinciosul îi solicită preotului.