Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Agheazma mică, slujba luminării

Micul catehism: Agheazma mică, slujba luminării

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 20 Ianuarie 2010

Una dintre ierurgiile prin care se binecuvântează viaţa oamenilor şi natura înconjurătoare este slujba Aghezmei celei mici. Astfel, pentru a primi binecuvântarea lui Dumnezeu, de multe ori, creştinii solicită preoţilor parohi să vină în casele lor şi să le oficieze slujba Aghezmei celei mici. Această rânduială se mai numeşte în unele zone şi „sfeştanie“, cuvânt slavon care înseamnă luminare sau slujba luminării. În primele secole creştine, prin acest cuvânt se înţelegea doar Agheazma mare, care se oficia la Bobotează, sărbătoare care în vechime se numea „ziua luminilor“ sau „a luminării“, pentru că în această zi se botezau catehumenii.

Sfinţirea cea mică a apei sau Agheazma mică se săvârşeşte în biserică, la casele creştinilor, iar dacă este necesar, se poate săvârşi la râuri şi fântâni, în grădini sau în orice loc curat.

În povăţuirile pe care Molitfelnicul (cartea care conţine slujbele tainelor şi ale ierurgiilor) le prezintă înaintea Aghezmei mici aflăm că această slujbă se poate oficia în fiecare zi de întâi a lunii: „Ştiut să fie că preabun şi folositor de suflet obicei este să se facă în biserici, în mănăstiri şi în case, sfinţirea apei la toate zilele dintâi ale lunii şi a stropi pe oameni în mănăstiri şi în chilii, asemenea şi casele mirenilor şi toate ale lor“.

Obiceiul de a se oficia slujba Aghezmei mici la începutul fiecărei luni a apărut din perioada când Biserica a dorit să înlocuiască obiceiurile păgâne de la serbările lunilor noi cu un serviciu religios creştin. Prin canonul 65 trulan, formulat în anul 692 de Părinţii Bisericii, adunaţi la Constantinopol, li se interziceau creştinilor toate practicile păgâne de la începutul lunilor noi.

De asemenea, Agheazma mică se oficiază la 1 august (începutul Postului Sfintei Marii), 1 septembrie (începutul anului bisericesc), precum şi în Vinerea din Săptămâna luminată (Izvorul Tămăduirii).

Spre deosebire de Agheazma mare, care se oficiază doar la Bobotează, Agheazma mică se poate săvârşi de fiecare dată când credinciosul îi solicită preotului.