Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Anamneza liturgică

Micul catehism: Anamneza liturgică

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 03 Octombrie 2008

Cea de-a doua parte a momentului aducerii Jertfei euharistice îl reprezintă anamneza.

În Liturghia Sfântului Ioan, anamneza are următoarea formulă: „Aducându-ne aminte, aşadar, de această poruncă mântuitoare şi de toate cele ce s-au făcut pentru noi: de cruce, de groapă, de Învierea cea de a treia zi, de suirea la ceruri, de şederea cea de-a dreapta şi de cea de a doua şi slăvită iarăşi venire, ale Tale dintru ale Tale, Ţie-Ţi aducem de toate şi pentru toate“. Iar în Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, textul anamnezei începe chiar cu porunca Mântuitorului: „Aceasta să o faceţi întru pomenirea Mea“.

Prin anamneză, aducându-ne aminte „de toate cele ce s-au făcut pentru noi“, dar mai ales de cele pătimite de Domnul pentru mântuirea noastră, până la Învierea şi întoarcerea Lui în slava pe care a avut-o la Tatăl înainte de a fi lumea (Ioan 17, 5), darurile noastre în vederea Jertfei liturgice sunt oferite „de toate“ acestea care au fost pomenite, adică în legătură cu toate aceste momente care au constituit jertfa Mântuitorului. De aceea, la finalul anamnezei se subliniază că darurile noastre sunt aduse sau oferite „şi pentru toate aceste binefaceri“, precum şi pentru toate „cele nearătate“ nouă şi deci pe care „nu le ştim“. Aceste două expresii de la finalul anamnezei sunt formule rezumative şi complementare prin intermendiul cărora preotul slujitor face referire la motivele aducerii Jertfei.

Momentul aducerii Jerftei mântuitoare se continuă cu Epicleza şi cu rugăciunea dipticelor, momente în cadrul cărora se realizează Jertfa şi se aplică efectele ei mântuitoare.