Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Ce înţelegem prin numele „Iisus“ şi „Hristos“

Micul catehism: Ce înţelegem prin numele „Iisus“ şi „Hristos“

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 09 Feb 2009

Numele de „Iisus“ înseamnă Dumnezeu Mântuitorul. Iisus înseamnă în limba ebraică „Mântuitor“ şi numele acesta este cel mai potrivit, căci El e într-adevăr Mântuitorul lumii. Acest nume se potriveşte atât de bine, pentru că nu l-au dat oamenii, ci îngerul, la porunca Tatălui Ceresc, Care a ştiut de mai înainte ce lucrare va săvârşi Fiul Său în lume. „Nu te teme“, a spus îngerul lui Iosif, „a lua pe Maria, logodnica ta, că ce s-a zămislit într-însa este de la Duhul Sfânt. Şi ea va naşte Fiu şi vei chema numele Lui Iisus“. Şi îngerul arată îndată şi motivul acestei numiri: „Că Acesta va mântui pe norodul Său de păcatele lor“ (Matei 1, 20-21).

Numele „Isus“ a fost purtat de urmaşul lui Moise, Isus Navi, care a condus poporul lui Israel în Ţara Sfântă, salvându-l de rătăcirea prin pustiu. Lucrarea lui Isus Navi a prefigurat opera lui Iisus Hristos, Care a mântuit toate popoarele de rătăcirea în păcat, ducându-le în împărăţia cerurilor. El nu este doar un oarecare mântuitor, ci Mântuitorul, în înţelesul desăvârşit al cuvântului. Domnul Iisus se mai spune şi „Hristos“. Numele „Hristos“ se tâlcuieşte „Uns“. La evrei, unşi se numeau preoţii, proorocii şi împăraţii, pentru că, la intrarea în slujbă, erau unşi cu mir, care închipuia darul Sfântului Duh. Dar aceea, erau numai chipuri ale adevăratului Uns, primeau numai o parte din puterea Duhului Sfânt, ca ajutor pentru slujba lor. Hristos, însă, primeşte pe Duhul Sfânt Însuşi. „Hristos nu e un om purtător de Dumnezeu, ci Dumnezeu întrupat; El nu e uns ca un prooroc prin lucrare (energie), ci prin prezenţa întregii persoane a ungerii în El“, ne învaţă Sfântul Grigorie Palama. Sfântul Ioan Gură de Aur subliniază că „Tot harul s-a vărsat peste templul acela. Că Tatăl nu dă Lui Duhul cu măsură, ci întreg harul l-a primit templul. Noi însă avem nu mai puţin şi o picătură din harul acela“. Însuşi Iisus spunea despre Sine că a avut ungerea Duhului Sfânt, cum de altfel grăise despre El şi proorocul Isaia (61, 1): „Duhul Domnului este peste Mine, pentru care M-a uns a binevesti săracilor...“ (Luca 4, 18).