Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Ce se cuvine să facem când avem un nou-născut în familie? (II)

Micul catehism: Ce se cuvine să facem când avem un nou-născut în familie? (II)

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 17 Iulie 2008

La opt zile după naştere, preotul citeşte copilului o rugăciune, în timpul căreia îl binecuvintează, făcându-i semnul Sfintei Cruci la frunte - pentru luminarea minţii, la gură - pentru sfinţirea cuvântului şi la piept - pentru ca inima să-i fie ferită de pofte şi de patimi trupeşti.

Urmează rugăciunea specială pentru punerea numelui, care se pomeneşte pentru primă dată la cuvintele: „Să se însemneze lumina feţei Tale peste robul Tău acesta… şi să se însemneze Crucea Unuia Născut Fiului Tău în inima şi în cugetul lui“ . Această rugăciune este un fel de pregătire pentru botez, după cum reiese din textul acesteia: „Şi dă, Doamne, ca numele Tău cel sfânt să rămână nelepădat de el când se va uni, la vremea cuvenită, cu Biserica Ta cea sfântă, desăvârşindu-se prin înfricoşătoarele Taine ale Hristosului Tău“, după care preotul ia pruncul în braţe şi face cu el semnul Sfintei Cruci, cântând troparul şi condacul Întâmpinării Domnului, apoi rosteşte cuvintele pentru încheierea slujbei.

Rânduiala punerii numelui copilului, de cele mai multe ori, se face o dată cu sfinţirea apei din „Rânduiala în ziua întâi pentru femeia lehuză“.

Numele care trebuie date noilor născuţi sunt cele ale sfinţilor din calendar, care sunt nume sfinte şi sfinţitoare. Această sfinţenie se transmite celor ce le poartă. De aceea, mulţi creştini ortodocşi aleg pentru copii numele unui sfânt din ziua în care s-au născut. Alţii aleg numele părinţilor sau al sfântului hramului bisericii din parohia lor.

Numele străine n-au nici o rezonanţă creştină şi nu oferă ocrotirea duhovnicească pe care o oferă sfinţii.

Sfinţii sunt plăcuţi lui Dumnezeu şi viaţa lor poate fi luată ca model de către cei care le poartă numele. Alegerea de nume străine de calendar este o formă de singularizare, de ieşire din comuniunea sfinţilor plăcuţi lui Dumnezeu. Singularizarea este o stare anormală în viaţa duhovnicească, o formă de egoism care poate împiedica creşterea duhovnicească a copilului.