Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Credinţa în Sfânta Treime - condiţie a participării la aducerea Jertfei euharistice

Micul catehism: Credinţa în Sfânta Treime - condiţie a participării la aducerea Jertfei euharistice

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 25 Septembrie 2008

După ce rosteşte către credincioşi cuvintele: „Pace tuturor!“, rânduiala Sf. Liturghii prevede ca preotul slujitor să adreseze un alt îndemn: „Să ne iubim unii pe alţii, ca într-un gând să mărturisim“. Acest îndemn reproduce porunca dată de Mântuitorul Sf. Apostoli: „Poruncă nouă vă dau: Să vă iubiţi unul pe altul...“ (Ioan 13, 34). Prin aceste cuvinte se arată că iubirea este una din condiţiile participării cu vrednicie la aducerea Sf. Jertfe, lucru subliniat chiar de Mântuitorul Hristos: „dacă îţi vei aduce darul tău la altar şi acolo îţi vei aduce aminte că fratele tău are ceva împotriva ta, lasă darul tău acolo, înaintea altarului, şi mergi întâi şi împacă-te cu fratele tău şi apoi, venind, adu darul tău“ (Matei 5, 23-24).

Ca expresie a împlinirii poruncii iubirii şi urmând exemplul, îndemnul Sf. Apostoli, creştinii din primele secole îşi dădeau unul altuia sărutarea păcii sau a iubirii. Datorită întreruperii slujbei şi a dezordinii la care se ajungea uşor la marile sărbători, când bisericile erau arhipline de credincoşi, s-a renunţat la acest rit, păstrându-se numai pentru preoţi, la Liturghia în sobor.

Comuniunea dragostei, figurată prin actul simbolic al sărutării păcii, a fost înlocuită de comuniunea credinţei prin cuvânt, sub forma recitării Simbolului credinţei. În acest scop, vechea for-mulă „Să ne iubim unii pe alţii“ a primit o adaptare nouă prin adaosul „ca într-un gând să mărturisim“. Credincioşii răspund: „Pe Tatăl, pe Fiul şi pe Sfântul Duh...”, mărturisind astfel că sunt în comuniune prin mărturisirea credinţei în Sfânta Treime.