Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Creştinii au crezut dintotdeauna în Sfânta Treime

Micul catehism: Creştinii au crezut dintotdeauna în Sfânta Treime

Data: 31 Ianuarie 2009

Dumnezeu este unul după fiinţa Lui. Descoperirea dumnezeiască ne învaţă însă că Dumnezeu, unul după fiinţă, este în trei persoane: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh. Aceste trei persoane sau ipostasuri dumnezeieşti alcătuiesc Sfânta Treime, învăţătură greu de înţeles pentru mintea omenească şi făcută cunoscută nouă prin descoperire dumnezeiască. Cuvântul „Tatăl“ din primul articol al Simbolului Credinţei ne arată prima persoană a Sfintei Treimi. El arată însă şi legătura fiască pe care noi, credincioşii, o avem cu El, căci El este „Tatăl nostru“, aşa cum spunem şi la începutul Rugăciunii domneşti.

În Sfânta Scriptură se vorbeşte în multe locuri despre cele trei persoane sau ipostasuri ale Dumnezeirii. În Vechiul Testament, Dumnezeu-Tatăl Se adresează celorlalte persoane ale Sfintei Treimi: „Să facem om după chipul Nostru şi după asemănarea Noastră“ (Facere 1, 26). În vedenia lui Isaia, îngerii „strigau unul către altul şi ziceau: «Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul Savaot, plin este tot pământul de mărirea Lui»“ (Isaia 6, 3). În Noul Testament, cu prilejul Botezului Domnului nostru Iisus Hristos, s-au arătat toate cele trei persoane ale Sfintei Treimi: Tatăl, arătând lumii pe Fiul şi binecuvântându-L, Fiul - primind botezul de la Ioan, iar Sfântul Duh coborând asupra Fiului, în chip de porumbel (Matei 3, 16-17). Trimiţând pe Sfinţii Apostoli la propovăduire, Mântuitorul le spune: „Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh“ (Matei 28, 19).

Părinţii Bisericii din primele secole creştine au apărat învăţătura despre Sfânta Treime, respingând cu argumente învăţăturile greşite. Între aceşti părinţi pot fi enumeraţi: Sf. Clement Romanul, Sf. Ignatie, Sf. Policarp, Aristide, Sf. Iustin, Atenagora, Teofil al Antiohiei, Sf. Irineu, Clement Alexandrinul, Origen, Tertulian, Novaţian. Sfinţii Părinţi ai veacurilor IV şi V au continuat această tradiţie, iar în timpul disputelor contra arianismului s-au remarcat: Sf. Atanasie, Sf. Epifanie, Sf. Darie şi Fer. Augustin. „În unitatea firii sunt trei persoane“ zicea Tertulian. „O singură Dumnezeire şi un singur Dumnezeu în trei ipostasuri“, spunea Sf. Atanasie, vorbind despre Sfânta Treime. (pr. Gheorghe MIHĂILĂ)