Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Creştinii sunt invitaţi la participare activă în timpul slujbei Vecerniei

Micul catehism: Creştinii sunt invitaţi la participare activă în timpul slujbei Vecerniei

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 15 Iulie 2009

Rânduiala Vecerniei prevede ca preotul, după ce a terminat de citit cele şapte rugăciuni ale luminilor de seară, iar la strană s-a finalizat citirea Psalmului 103, să rostească ectenia mare de pe solee. Dacă prin rugăciunile rostite în taină preotul s-a rugat pentru comunitatea creştină, asemenea lui Moise pe Muntele Sinai, adică deosebit de comunitate, prin ectenia mare toţi creştinii prezenţi la slujba Vecerniei sunt invitaţi la participare activă şi personală.

Ectenia este una dintre formele primare ale rugăciunii publice creştine, pe care o găsim recomandată de Sf. Ap. Pavel: „Vă îndemn deci, înainte de toate, să faceţi cereri, rugăciuni, mijlociri, mulţumiri, pentru toţi oamenii“. Întrebuinţarea ei este confirmată în cele mai vechi documente liturgice, în lucrări ale Sf. Iustin Martirul şi Filosoful şi ale lui Tertulian.

Prima recomandare adresată credincioşilor de către preot este: „Cu pace Domnului să ne rugăm“. În acest sens, Sf. Gherman al Constantinopolului ne spune „să facem rugăciunile noastre cu cugetul liniştit“, adică netulburat. Pacea din suflet nu este doar o condiţie psihologică, ci şi morală, necesară pentru a ne adresa lui Dumnezeu prin rugăciune. Un suflet tulburat nu se poate concentra şi nu are suficient curaj în rugăciune. „Iubiţilor, dacă inima noastră nu ne osândeşte, avem îndrăznire către Dumnezeu. Şi orice cerem primim de la El, pentru că păzim poruncile Lui şi cele plăcute înaintea Lui facem“, învăţa Sf. Ap. Ioan. Pentru rugăciune, creştinul se cuvine să fie în starea de pace cu sine, cu Dumnezeu şi cu aproapele său. Pacea în suflet se poate păstra doar având conştiinţa curată de păcate: împăcată cu Dumnezeu, lipsită de frământări interioare şi fără resentimente faţă de semeni.