Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Crucea este altarul mântuirii noastre

Micul catehism: Crucea este altarul mântuirii noastre

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 30 Aprilie 2008

Crucea reprezintă unul dintre cele dintâi simboluri creştine, reprezentând patima şi moartea prin răstignire a Mântuitorului Hristos. Identificată de la început ca fiind „semnul Fiului Omului“ (Matei 24, 30), Crucea devine calea de a urma pe Iisus din Nazaret, Împăratul răstignit. De-a lungul timpului, martirii au arătat că nu se poate dobândi Împărăţia lui Dumnezeu fără Cruce (Fapte 7, 55-56). Pentru Sfântul Ignatie, Biserica îşi are rădăcina în lemnul Crucii, creştinii fiind ramurile acesteia.

Obiect de tortură şi de groază pentru păgâni, ca şi pentru evrei („Blestemat este cel ce spânzură pe lemn ...“ Deut XXI, 23), Crucea a fost sfinţită prin sângele dumnezeiesc scurs pe ea şi este legată de lucrarea răscumpărătoare a Domnului Hristos. Tradiţia răsăriteană n-a separat Crucea de Înviere, şi tocmai de aceea n-a separat întruparea de îndumnezeire. Numai în lumina Învierii se vede realitatea tragică a Crucii şi a păcatului, dar şi puterea şi stăpânirea lui Dumnezeu. Învierea a arătat apostolilor adevăratul sens al Crucii şi măreţia iertării şi iubirii divine. A devenit instrument de mântuire, obiect de cinstire, semn distinctiv şi pricină de laudă pentru creştini. „Cuvântul cruce este sminteală pentru iudei, nebunie pentru păgâni, dar pentru noi (creştinii) mântuire,“ spune Sf. Apostol Pavel. De aceea, spune el în altă parte, „mie să nu-mi fie a mă lăuda decât numai în Crucea Domnului nostru Iisus Hristos ...“.

În evlavia ortodoxă, Crucea este nedespărţită de lauda Învierii: „Crucii Tale ne închinăm, Hristoase, şi Sfântă Învierea Ta o lăudăm şi o mărim“. Ca şi Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce este obiectul sfânt, prin a cărui sărutare, credincioşii îşi arată dragostea şi cinstirea ce o dau Mântuitorului Hristos.