Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Deosebirea dintre cinstirea sfinţilor şi adorarea lui Dumenzeu

Micul catehism: Deosebirea dintre cinstirea sfinţilor şi adorarea lui Dumenzeu

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 17 Iunie 2008

De-a lungul timpului, unele persoane i-a acuzat pe creştini că cinstirea sfinţilor a luat locul cinstirii lui Dumnezeu. Această acuzaţie a fost respinsă cu argumente din Sf. Scriptură şi Sf. Tradiţie.

Biserica Ortodoxă a învăţat dintotdeauna că cinstirea sfinţilor se deosebeşte esenţial de adorarea lui Dumnezeu. Sfinţii Părinţi şi scriitori bisericeşti, adunaţi în sinoade sau prin scrierile lor, au precizat şi au dezvoltat adevărata învăţătură despre cinstirea sfinţilor, arătând deosebirea ei faţă de adorarea lui Dumnezeu. Cinstirea care se aduce lui Dumnezeu este exprimată prin termenul de „latrie-adorare“, care desemnează un cult absolut, desăvârşit şi suprem. Sfinţilor se aduce un cult de „dulie-cinstire“, care este relativ, subordonat, auxiliar de slujire. Deoarece Sfânta Fecioară Maria este „Născătoare de Dumnezeu“ şi „pururea fecioară“, i se cuvine o cinstire redată prin termenul „preacinstire - hiperdulie“, care este mai mare decât cea datorată sfinţilor.

Deosebirea dintre latrie şi dulie, respectiv adorare şi cinstire, a fost precizată în mod special de Sf. Chiril al Alexandriei şi Sf. Ioan Damaschin.

Sf. Chiril de Alexandria afirma că pe sfinţi „îi cinstim numai relativ şi cu respect“, iar Sf. Ioan Damaschin arăta că, aşa cum mucenicii sunt sfinţi „nu prin fire, ci prin participare la firea lui Dumnezeu, tot astfel sunt şi demni de închinare, nu datorită firii lor, ci din cauză că au în ei pe cel ce prin fire este demn de închinăciune“. Sfinţii sunt cinstiţi nu pentru ei înşişi, ci pentru harul, darurile care au lucrat în ei. De aceea, şi cinstirea lor se îndreaptă, în esenţă, tot spre Dumnezeu, care i-a preamărit pe sfinţi şi le-a oferit numeroase daruri duhovniceşti. Prin cultul creştin ortodox se acordă cinstirea supremă lui Dumnezeu, iar preţuirea arătată sfinţilor nu umbreşte cu nimic adorarea adusă Domnului.