„Zis-a Domnul: Precum a fost în zilele lui Noe, tot așa va fi și în zilele Fiului Omului: mâncau, beau, se însurau, se măritau, până în ziua când a intrat Noe în corabie și a venit potopul și i-a nimicit
Micul catehism: Harul se împărtăşeşte sufletelor atente şi cu luare-aminte
În cadrul Epiclezei, până la rugăciunea invocării Duhului Sfânt pentru prefacerea darurilor din pâine şi vin în Trupul şi Sângele Domnului, preotul slujitor recită unele rugăciuni care au menirea de a-i intensifica trăirea duhovnicească înaintea minunii pogorârii Sfântului Duh peste cinstitele daruri. Astfel, în timp ce strana şi credincioşii cântă „Pe tine te lăudăm, pe Tine bine Te cuvântăm, Ţie îţi mulţumim Doamne şi ne rugăm Ţie, Dumnezeului nostru“, preotul face trei închinăciuni în faţa sfintei mese, rostind de fiecare dată: „Dumnezeule, curăţeşte-mă pe mine păcătosul şi mă miluieşte“. Gestul preotului este un act de smerenie şi de mărturisire, de recunoaştere a păcatelor, căci sufletul nu poate fi deplin curăţit decât prin lucrarea harului Sfântului Duh. Cuprins de evalvie şi cu mâinile ridicate, preotul rosteşte de trei ori troparul Ceasului al treilea: „Doamne, Cel ce ai trimis pe Preasfântul Tău Duh, în ceasul al treilea, Apostolilor Tăi, pe Acela, Bunule, nu-L lua de la noi, ci reînnoieşte-ni-L nouă, celor care ne rugăm Ţie“.
În cadrul Sf. Liturghii, preotul cere de mai multe ori lui Dumnezeu să-l ierte de păcate şi să oficieze cu vrednicie sfânta slujbă, iar poziţia şi gesturile din timpul Sf. Liturghii nu sunt întâmplătoare, ci au menirea de a angaja întreaga fiinţă în lucrarea sfântă pe care preotul o face. Căci, după cum sublinia Sf. Ioan Gură de Aur, „harul nu se împărtăşeşte (transmite) decât sufletelor atente şi cu luare-aminte... Căci dacă nu arătăm o dorinţă vie pentru binefacerea pe care o cerem, nu-i vom aprecia decât slab preţul şi însemnătatea... Aşa că Dumnezeu voieşte ca mai întâi sufletul nostru să se pregătească printr-o luare-aminte activă, pentru a primi plenitudinea harurilor Sale“. Acelaşi lucru se cere şi credincioşilor. La Sf. Liturghie, credincioşii nu sunt spectatori, ci se implică prin răspunsurile şi cântările pe care le dă strana, iar împreună cu preotul slujitor interiorizează toate momentele Sf. Liturghii.