Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Momente importante din Liturghia catehumenilor (V)

Micul catehism: Momente importante din Liturghia catehumenilor (V)

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 12 Septembrie 2008

În timpul unei Sf. Liturghii obişnuite, imnul „Sfinte Dumnezeule“ se cântă de trei ori în cinstea Sfintei Treimi, în cadrul unei Sf. Liturghii cu sobor (adică atunci când slujesc cel puţin doi preoţi) imnul se cântă de şase ori, iar la Sf. Liturghie arhierească (atunci când slujeşte şi un arhiereu) se cântă de nouă ori, în cinstea celor nouă cete îngereşti. În aceste ultime situaţii, imnul se cântă alternând între cor (cântăreţi, credincioşi) şi soborul liturghisitorilor din altar, simbolizând rugăciunea de laudă adusă lui Dum-nezeu de către Biserica cerească şi cea pământească.

Cuvintele „Sfinte Dumnezeule“ ne arată pe Dumnezeu-Tatăl din care S-a născut Fiul şi din Care Sfântul Duh purcede. „Sfinte tare“ ne arată pe Mântuitorul Hristos, Care este puterea şi înţelepciunea lui Dumnezeu, iar „Sfinte fără de moarte“ se îndreaptă către Sfântul Duh, Care dă viaţă. Cuvintele „miluieşte-ne pe noi“ subliniază unitatea Sfintei Treimi.

După cântarea imnului „Sfinte Dumnezeule...“ au loc citirile biblice (Apostolul şi Evanghelia), care reprezintă partea cea mai veche şi mai importantă din această parte a Liturghiei. Apostolul conţine texte din cartea Faptele Apostolilor sau din epistolele Sfinţilor Apostoli. După citirile biblice, urmează un alt element important, la fel de vechi: omilia sau predica. Aceasta avea rolul de a-i instrui pe catehumeni înainte de a părăsi biserica, la finalul Liturghiei catehumenilor. Predica s-a ţinut îndată după citirile biblice atât cât s-a păstrat disciplina catehumenatului. De-a lungul timpului, s-a renunţat la această disciplină, iar catehumenii puteau participa şi la Liturghia credincioşilor. De aceea, predica a fost mutată treptat spre finalul Sf. Liturghii, când putea fi ascultată de toţi credincoşii. Totuşi, potrivit reglementărilor Sfântului Sinod, cu privire la lucrarea de catehizare, predica a fost restabilită imediat după citirea Sf. Evanghelii.