Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Patruzeci de zile ţineau evreii doliu

Micul catehism: Patruzeci de zile ţineau evreii doliu

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 08 Feb 2010

Evreii din perioada preexilică credeau că sufletele celor morţi se coboară pentru totdeauna în „şeol“, loc de tristeţe şi resemnare situat într-o cavernă rece şi întunecoasă din adâncul pământului. În această sumbră „locuinţă a morţilor“ se adună toţi pământenii şi fiecare se întâlneşte cu părinţii şi strămoşii săi. Pentru credinciosul evreu, moartea nu reprezenta o dispariţie totală, ci o adăugare la părinţi şi strămoşi. Despre Avraam cartea Genezei ne arată că s-a adăugat la poporul său: „Zilele vieţii lui Avraam, câte le-a trăit, au fost o sută şaptezeci şi cinci de ani. Apoi, slăbind, Avraam a murit la bătrâneţi adânci, sătul de zile şi s-a adăugat la poporul său“. Asemenea tatălui său, patriarhul Iacob s-a îngrijit de trupul Rahilei şi l-a înmormântat cu cinste în ţinutul Efratului. Când a aflat de dispariţia fiului său Iosif, Iacob l-a plâns ca pe un mort, rupându-şi hainele şi acoperindu-şi coapsele cu un sac. Zilele de doliu, „zilele îngropării“, erau în număr de patruzeci. Cărţile care alcătuiesc Vechiul Testament ne prezintă unele practici care însoţeau durerea pricinuită de moartea celui apropiat. Rudele şi prietenii îşi sfâşiau hainele, cădeau cu faţa la pământ şi posteau. Prietenii sau vecinii aduceau la casa părinţilor celui decedat pâinea durerii şi cupa mângâierii. Evreii aveau o grijă deosebită faţă de trup, îndată după ieşirea sufletului. Trupul era spălat, uns cu aromate şi înfăşurat în giulgiu.

Din scrierile sfinte, din mărturiile istoriei şi din propria lor experienţă, evreii au constatat că viaţa pământească este subordonată exigenţelor legii morale şi că încălcarea lor nu poate rămâne nepedepsită de Dumnezeu, care, fiind sfânt şi drept, urăşte răul şi pedepseşte păcatul. Profetul Iezechiel a extins această învăţătură asupra fiecărui om, fără a se ţine cont de apartenenţa etnică şi a prezis învierea tuturor morţilor şi judecata universală.