„Zis-a Domnul: Precum a fost în zilele lui Noe, tot așa va fi și în zilele Fiului Omului: mâncau, beau, se însurau, se măritau, până în ziua când a intrat Noe în corabie și a venit potopul și i-a nimicit
Micul catehism: Prefacerea darurilor de pâine şi vin în Trupul şi Sângele Domnului
Darurile de pâine şi vin, prin invocarea Sfântului Duh, se prefac în Trupul şi Sângele Domnului. Privitor la modul cum are loc această minune, Sf. Ioan Damaschin spune: „Cum se face pâinea Trupul lui Hristos, iar vinul şi apa Sângele lui Hristos?... Sfântul Duh Se pogoară peste ele şi face pe acelea ce sunt mai presus de cuvânt şi de cuget... Dacă însă cauţi să afli chipul în care se face aceasta, îţi este de ajuns să auzi că se fac prin Duhul Sfânt..., dar modul în care se prefac nu se poate cerceta (este nepătruns)”.
Prin sfinţire, pe sfânta masă se află în chip real, şi nu simbolic, sub forma pâinii şi a vinului, Trupul Domnului, unit cu Dumnezeirea. „Asta nu înseamnă însă că se coboară din cer Trupul care a fost înălţat, ci că însăşi pâinea şi vinul se prefac în Trupul şi Sângele Domnului” (Nicolae Cabasila). Astfel, dacă Jertfa se aduce de mai multe ori în aceeaşi biserică şi este adusă în acelaşi timp şi în alte biserici, nu înseamnă că sunt mai mulţi Hristoşi, unul aici şi altul dincolo, unul astăzi şi altul altădată, ci unul şi acelaşi Domn Iisus Hristos, în Trupul Căruia se prefac darurile credincioşilor. Întotdeauna şi pretutindeni este o singură Jertfă euharistică, anume aceea a Trupului Domnului, „pentru că El totdeauna are un singur trup, iar nu mai multe în diferite locuri” (Sf. Ioan Gură de Aur). Prin Jertfa euharistică Dumnezeu primeşte din partea credincioşilor nu pâine şi vin, adică un dar din lumea creaţiei, ci Trupul şi Sângele Domnului şi, astfel, ceea ce se oferă lui Dumnezeu are o valoare nemărginită. Preoţii slujitori sunt, pe de o parte, reprezentanţi ai comunităţii creştine, iar pe de altă parte, preoţii mijlocesc prin rugăciunile lor primirea darurilor. Nicolae Cabasila afirmă în acest sens că „Taina prefacerii darurilor se lucrează însă prin mijlocirea preotului, adică la cererea şi prin mijlocirea lui”.