Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Prezenţa harului e garanţia libertăţii creştinului (I)

Micul catehism: Prezenţa harului e garanţia libertăţii creştinului (I)

Data: 11 Aprilie 2009

Omul, prin căderea lui Adam în păcatul neascultării, a devenit vulnerabil faţă de păcat. Cu ajutorul lui Dumnezeu, omul se poate opune păcatului cu mai multă uşurinţă. Harul întăreşte libertatea omului de a decide, căci fără prezenţa lui libertatea este slăbită în lupta cu păcatul.

Potrivit învăţăturii ortodoxe, între har şi libertate este o apropiere, ca între medicament şi sănătate, sau ca între aer şi plămân. După ce a primit harul, pe măsura ce sporeşte în har, omul se întăreşte în libertate şi, deci, harul lucrează tot mai mult în el; dar nu lucrează numai harul, ci şi omul cu libertatea lui. Astfel, viaţa omului renăscut în Hristos se datorează şi harului, dar şi libertăţii omului. De aceea, uneori, în Sfânta Scriptură găsim texte biblice în care se vorbeşte despre lucrarea lui Dumnezeu ca şi cum ar face totul în om: „Căci Dumnezeu este Cel Care lucrează în voi şi ca să voiţi, şi ca să săvârşiţi, după a Lui bunăvoinţă“ (Filipeni 2, 13). Dar Sf. Ap. Pavel, în Epistola către Filipeni, ne îndeamnă: „Cu frică şi cu cutremur lucraţi mântuirea voastră“. Întărirea libertăţii faţă de păcat, asigurată prin prezenţa harului divin în sufletul creştinului, este în strânsă legătură cu viaţa duhovnicească. Harul este cel ce întăreşte, dar fiecare creştin trebuie să aibă grijă de harul pe care îl dobândeşte în suflet: „Nu fi nepăsător faţă de harul ce este întru tine“, spunea Sf. Ap. Pavel lui Timotei.

Teodoret, unul dintre scriitorii Bisericii, arată că fără voinţă creştinul nu se poate mântui, dar şi că voinţa fără har nu poate face nici un bine. Tâlcuind cuvintele de la Filipeni (1, 30), Teodoret zice: „A numit credinţa şi lupta daruri ale lui Dumnezeu, arătând astfel că nu are în vedere voinţa singură, care dezbrăcată de har nu poate înfăptui nici un bine. Căci ambele trebuie: şi voinţa noastră, şi ajutorul dumnezeiesc; nici harul Duhului nu ajunge celor ce n-au bunăvoinţă, nici voinţa, lipsită de această putere, nu poate aduna bogăţia“.