Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Prin rânduiala îmbisericirii, pruncul intră în comunitatea creştină

Micul catehism: Prin rânduiala îmbisericirii, pruncul intră în comunitatea creştină

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 26 Iunie 2009

După momentul citirii celor cinci molitve (două pentru mamă şi trei pentru copil) urmează ritualul îmbisericirii copilului, adică închinarea lui la sfintele icoane, cu introducerea în sfântul altar şi atingerea de colţurile sfintei mese, dacă este băiat, iar numai la icoane, dacă este fată. Preotul ia copilul, face cu dânsul semnul Sfintei Cruci spre răsărit, zicând: „Se îmbisericeşte robul (roaba) lui Dumnezeu (numele copilului), în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh…“, apoi îl închină la icoane, rostind imne în cinstea sfinţilor. Despre Mântuitorul adus de Maica Domnului la templu ne spune Sfânta Evanghelie că a fost purtat în braţe de către Dreptul Simeon. Prin analogie cu cele petrecute la Ierusalim, se săvârşeşte întreaga procesiune a îmbisericirii pruncului până în momentul aşezării lui în faţa uşilor împărăteşti. Ritualul intrării în biserică are importante semnificaţii. Mama care a dat viaţă copilului vine în sfânta biserică şi în numele familiei aduce pe cel nou-născut ofrandă lui Dumnezeu, închinându-l la altar. Prin acest act copilul intră în legătură cu marea comunitate de viaţă şi de iubire pe care Fiul lui Dumnezeu întrupat o alcătuieşte împreună cu credincioşii Săi. Pruncul este introdus într-o lume nouă pe care a creat-o Domnul Hristos, răscumpărând-o cu Sângele Său. Prin formula de îmbisericire rostită de preot, pruncul este primit între membrii Bisericii, în calitate de „catehumen“ sau de „chemat“.

Prin rugăciunile rânduielilor legate de naştere şi Botez este invocat Dumnezeu pentru iertarea păcatelor, binecuvântarea şi sfinţirea mamei, pentru creşterea sănătoasă a copilului nou-născut. Ele transmit certitudinea că totul s-a îndeplinit cu binecuvântarea şi cu ajutorul lui Dumnezeu şi al Bisericii, că atât mama, cât şi copilul au intrat sub aripa ocrotitoare şi sfinţitoare a lucrării Sfântului Duh.