Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Proclamarea sfinţeniei unora dintre creştinii plecaţi la Domnul

Micul catehism: Proclamarea sfinţeniei unora dintre creştinii plecaţi la Domnul

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 26 Septembrie 2009

Cultul cinstirii martirilor a apărut în Biserica creştină ca o manifestare firească a preţuirii arătate de către credincioşi faţă de cei care care s-au dovedit a fi eroi ai credinţei creştine, „sângele martirilor fiind sămânţa creştinismului“, aşa cum spunea Tertulian. Martirii erau lăudaţi pentru dragostea şi curajul lor de a apăra credinţa, pentru treapta înaltă de sfinţenie şi mijlocirea lor către Dumnezeu pentru noi, fiind adevărate modele. Această realitate a determinat ca, pe lângă cinstirea deosebită a martirilor şi a locurilor în care erau înmormântaţi, lăcaşurile de cult ale creştinilor să fie construite pe mormintele martirilor, iar mai târziu rămăşiţele pământeşti să fie folosite la punerea temeliei unei noi biserici, precum şi la sfintele antimise, care sunt folosite la oficierea Sfintei Liturghii. Astfel, prin părticica de sfinte moaşte de pe antimis, Biserica a ştiut să cultive acea practică a creştinilor din Biserica primară care îşi construiau bisericile pe mormintele martirilor.

În secolele următoare s-a obişnuit să fie cinstiţi ca sfinţi nu doar cei care primeau moarte martirică, dar şi cei care mărturiseau credinţa în diferite împrejurări, ierarhi, clerici şi laici care au avut o viaţă sfântă recunoscută de contemporani.

În general, în Biserica răsăriteană recunoaşterea sfinţeniei şi canonizarea nu se făceau după criterii bine stabilite. Proclamarea unui sfânt era un lucru firesc şi se făcea atunci când Dumnezeu dorea să facă cunoscută lucrarea sa în lume prin descoperirea legăturii ce se stabileşte între membrii Bisericii luptătoare şi cei ai Bisericii triumfătoare. Mai târziu apar actele de canonizare solemnă, rânduielile speciale pentru sfinţii cărora li s-au

descoperit sfintele moaşte, dar şi pentru cei ale căror moaşte nu erau cunoscute, slujbe în cinstea acestora, acatiste şi rânduieli prescrise de procedura actuală de canonizare, care nu fac altceva decât să confirme cultul acelor sfinţi pe care creştinii îi cinsteau în evlavia lor.