Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Rânduiala slujbelor din biserică are şi o lucrare didactică

Micul catehism: Rânduiala slujbelor din biserică are şi o lucrare didactică

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 02 Septembrie 2009

Pe lângă scopul latreutic al cultului (adorarea lui Dumnezeu şi exprimarea sentimentelor de evlavie, respect, recunoştinţă, admiraţie şi dragoste faţă de Dumnezeu) şi cel harismatic sau sfinţitor (împărtăşirea harului sfinţitor al lui Dumnezeu, darurile şi binefacerile Sale, necesare mântuirii şi creşterii duhovniceşti), rânduiala slujbelor care se oficiază în biserică are şi o lucrare didactică sau pedagogico-educativă. Prin cultul ortodox se realizează atât instruirea sau edificarea credincioşilor în învăţătura de credinţă creştin-ortodoxă, cât şi promovarea vieţii religios-morale. Sfintele slujbele sunt rânduieli prin intermediul cărora se exteriorizează evlavia, religiozitatea credincioşilor, sunt căi de împărtăşire a harului divin, dar sunt şi un mijloc de educaţie, o cateheză vie.

În trecutul Bisericii, cultul ortodox a reprezentat o şcoală prin care credincioşii simpli au învăţat şi Sfânta Scriptură, adevărurile de credinţă, precum şi regulile de viaţă creştină. Drept exemplu poate fi dată rugăciunea Sfântului Ioanichie cel Mare, cuprinsă în rânduiala Pavecerniţei. Într-o formă clară şi concisă, această rugăciune exprimă învăţătura despre Sfânta Treime: „Nădejdea mea este Tatăl, scăparea mea este Fiul, acoperământul meu este Duhul Sfânt, Treime Sfântă, slavă Ţie!“. În prima parte a Sfintei Liturghii, învăţătura Bisericii despre Domnul Hristos este redată prin imnul: „Unule-Născut, Fiule şi Cuvântul lui Dumnezeu, Cel ce eşti fără de moarte, şi ai primit pentru mântuirea noastră a Te întrupa din Sfânta Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioara Maria; care neschimbat Te-ai întrupat şi răstignindu-Te, Hristoase Dumnezeule, cu moartea pe moarte ai călcat. Unul fiind din Sfânta Treime, împreună slăvit cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt, mântuieşte-ne pe noi“. În Biserica Ortodoxă funcţia sfinţitoare a cultului a fost întotdeauna pe primul plan, fiind urmată de funcţia latreutică (adorarea lui Dumnezeu), apoi cea învăţătorească.