Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Reglementările canonice privind stabilirea epitimiilor (I)

Micul catehism: Reglementările canonice privind stabilirea epitimiilor (I)

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 29 Noiembrie 2008

Lupta creştinilor cu păcatul trebuie să fie permanentă şi susţinută. Deşi prin Taina Spovedaniei se iartă faptele rele mărturisite, pentru vindecarea rănilor provocate de păcate este necesară o perioadă de penitenţă, în timpul căreia preotul duhovnic stabileşte un canon (epitimie). Rolul mijloacelor stabilite de preot pentru vindecarea credincioşilor cu păcate grele se arată din faptul că ele sunt adaptate gravităţii şi felului păcatelor, situaţiei şi capacităţii fiecărui penitent, precum şi din faptul că preotul poate scurta perioada de penitenţă, atunci când sesizează că penitentul are o dorinţă puternică de a renunţa la obişnuinţa păcătoasă. Astfel, Sf. Vasile cel Mare a stabilit o îndepărtare de la Sf. Împărtăşanie timp de 7 ani pentru desfrânaţii necăsătoriţi, de 15 ani pentru adulter şi de 20 de ani pentru ucigaşi. Însă canonul 102 Trulan cere ca aplicarea cu stricteţe a canoanelor să se facă doar în situaţii extreme.

Canoanele Părinţilor Bisericii din secolul al IV-lea, precum Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Grigorie de Nyssa etc., opreau de la Sf. Împărtăşanie pe creştinii cu păcatele grele, uneori până la 10, 15 sau chiar 20 de ani. Analizând canoanele acestor părinţi, sesizăm că epitimiile pentru păcatele mari, în special acelea care prevăd îndepărtarea de la Sfânta Împărtăşanie, diferă de la un părinte la altul, în ceea ce priveşte numărul anilor. Aceste canoane evidenţiază viziunea rigoristă cu privire la modul de vindecare, reglementări pe care autorii le-au stabilit ţinând cont de mediul şi de condiţiile vieţii de atunci.

Sf. Grigorie, arhiepiscopul Neocezareei (†270), ne prezintă cele patru trepte de canonisire pentru păcatele grave, care erau aplicate în acele vremuri la spovedanie: plângerea la uşa bisericii, îngenuncherea în pridvorul bisericii şi ascultarea primei părţi a Sf. Liturghii, asemenea catehumenilor. Următoarea treptă a pocăinţei era să participle la slujba Sf. Liturghii fără să se împărtăşească, fiind oprit pentru o anumită perioadă (Canonul 11).